رییس اداره تعزیرات حکومتی گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۶ پرونده مرتبط با کالای قاچاق در این شهرستان و ۲ شهرستان آزادشهر و رامیان مورد رسیدگی قرار گرفت و صاحبان آنها به پرداخت حدود ۵۳ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال جزای نقدی تعزیر شدند.

اسماعیل روان روز یکشنبه در جلسه کمیسیون هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گنبدکاووس اظهار داشت: عمده تخلفات حوزه قاچاق کالا و ارز در این شهرستان و آزادشهر و رامیان که در حوزه فعالیت گنبدکاووس قرار دارند در رتبه اول منابع طبیعی و قاچاق چوب آلات جنگلی و سپس سوخت، دستگاه ماینر (رمز ارز)، نهاده‌های کشاورزی و دامی، سیگار و تنباکو، لوازم خانگی و دارو است.

روان افزود: شب گذشته هم ۲ هزار لیتر سوخت در شهر خان‌ببین از توابع شهرستان رامیان و ۲ محموله سوخت دیگر در آزادشهر توسط انتظامی کشف و ضبط شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت بازار و شرایط مطلوب ذخیره اقلام ضروری و پرمصرف مانند برنج، روغن خوراکی، روغن موتور و لاستیک در انبارها گفت: در این شهرستان ۱۸ هزار و ۷۴۲ انبار شناسایی شده که تاکنون ۱۴ هزار و ۵۲۰ مورد آن در سامانه تایید شده و بقیه در انتظار تایید هستند.

خلیل رجبلی افزود: طی یک ماه گذشته ۳۲۳ مورد بازرسی توسط بازرسان این اداره و ۱۱۰ مورد بازرسی مشترک با سایر دستگاه‌ها از واحدهای صنفی گنبدکاووس انجام شد که برای ۳۰ واحد متخلف به ارزش ۲۵۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال پرونده تخلف تشکیل شد.

رییس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: به‌طور متوسط هر ماه هفت گشت مشترک با سایر ادارات و ۲۰ مورد نیز بازرسی اختصاصی توسط کارشناسان این شرکت انجام می‌شود.

هادی قزل سفلی افزود: اگرچه میزان کشفیات کم بوده اما بازرسی‌ها سبب شد تا طی هشت ماه گذشته از قاچاق احتمالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار لیتر سوخت استفاده نشده واحدهای مرغداری و دامداری‌ها جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در هشت ماه گذشته ۴۳ هزار لیتر انواع سوخت قاچاق از ۶ شهرستان شرق گلستان کشف شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: کم توجهی و غفلت در انجام وظیفه، سبب ایجاد رانت و انجام قاچاق کالا می‌شود که خیانت به مردم و بیت المال است.

رضا اصالتی با اشاره به فروش برخی نهاده‌های کشاورزی در بازار آزاد در یکی از دهستان‌های گنبدکاووس اضافه کرد: به سبب ضعف نظارت‌ها، کود شیمیایی که باید با قیمت دولتی حدود ۶۰۰ هزار تومان در اختیار کشاورز قرار گیرد، با سه برابر قیمت در بازار آزاد فروخته شد.

وی با تاکید برضرورت نظارت جدی بر مصرف سهمیه سوخت توسط واحدهای مرغداری و دامداری افزود: اگر سهمیه تخصیصی توسط کارشناس اشتباه محاسبه شده باید اصلاح شود.

اصالتی همچنین برضرورت مدیریت توزیع صحیح سوخت مورد نیاز ماشین آلات و ادوات کشاورزی برای جلوگیری از ازدحام مقابل جایگاه‌های سوخت، پیگیری راه‌اندازی انبار تملیکی ویژه نگهداری کالاهای قاچاق کشف شده حوزه شرق گلستان در گنبدکاووس و ایجاد باجه پست در پایانه اتوبوس مسافربری برون شهری تاکید کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا