رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان، آخرین وضعیت اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت خرید تراکتور به کشاورزان و موانع پیش‌روی این طرح را تشریح کرد.

مریم برزنونی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کشت پاییزه در گلستان اظهار کرد: با توجه به روند تغییرات اقلیمی که این سال‌ها ایجاد شده کاهش بارندگی‌ها و بارندگی‌های نابه‌سامان و به‌هم‌ریختگی اقلیمی در برخی از نقاط استان گلستان اعم از بندرگز، کردکوی و غیره دیده می‌شود طوری که در برخی از نقاط شاهد بارندگی بیش از ۱۰۰ میلی‌متری و آبگرفتگی اراضی کشاورزی هستیم و در نقاط دیگر کمبود بارش‌ها به‌شدت احساس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بارندگی‌های گلستان هماهنگی و یکپارچگی وجود ندارد، تصریح کرد: می‌طلبد هر کشاورز با توجه به اقلیم و موقعیت مکانی زمین زراعی خود نسبت به کشت و زرع اقدام کرده و بر اساس راهنمایی کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی و پهنه، مدیریت خاص ویژه موقعیت مزرعه خود را اجرایی کند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان به کشاورزان اراضی شمالی استان گلستان توصیه کرد با توجه به بارندگی‌های اخیر و همچنین بارندگی موثری که اواخر آذر ماه پیش‌بینی می‌شود کشت مستقیم مزارع را در دستور کار خود قرار دهند و خاک‌ورزی‌ها و استفاده متعدد از شخم‌ و دیسک‌ را به حداقل برسانند و نسبت به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشد.

برزنونی متذکر شد: برای خرید انواع کارنده‌ها، سمپاش و ادوات موردنیاز کشاورزان، اعتبارات ارزان‌قیمت خوبی از محل جهش تولید دیم‌زارهای گلستان و از سایر منابع پیش‌بینی شده که کشاورزان می‌توانند برای خرید به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

وی به اعطای تسهیلات برای خرید تراکتور اشاره کرد و ابراز داشت: بخشنامه‌های ملی در این خصوص تدوین شده که شاید آنطور که باید با سیاست‌های استان‌ها همخوانی ندارد و همچنین مشکلات موجود در بخش منابع و مصارف بانک کشاورزی در سطح ملی بر این بخش تاثیر گذاشته به همین دلیل از سال گذشته تاکنون تنها ۱۲۰ دستگاه تراکتور در گلستان توزیع شده که چنین اقدامی در سایر استان‌ها انجام نشده است.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه به دنبال رفع مشکل در حوزه واگذاری تراکتور به کشاورزان هستیم، بیان کرد: تسهیلاتی که تاکنون برای خرید تراکتور به کشاورزان گلستانی اعطاء شده با حمایت استاندار گلستان و پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده که امیدواریم کمبودهای این بخش به‌زودی برطرف شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا