مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان گفت: در حوزه مطالعه و باستان شناسی کارهای خوبی انجام شد اما در حوزه حفاظت عملکرد خوبی نداشتیم.

حمید عمرانی گفت: در حوزه مطالعه و باستان شناسی اقدامات خوبی صورت گرفت و اطلاعات باستان شناسی در این چند سال تقریباً تکمیل شد اما در حوزه حفاظت عملکرد خوبی نداشتیم و در بحث مرمت و احیای دیوار تاریخی گرگان هم هنوز بصورت جدی فعالیت نشده است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۸ پروژه بررسی وضعیت دیوار تاریخی گرگان با رویکرد “مطالعه، حفاظت، مرمت و احیا” آغاز شد.

مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان ادامه داد: در سال‌های گذشته ۷ میلیارد تومان بودجه برای این دیوار مصوب شد که با تخصیص تمام این مبلغ نقشه برداری هوایی دیوار تاریخی گرگان شروع و پرونده اولیه ثبت جهانی آن نیز تهیه گردید.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای ایجاد پنج پایگاه اطلاع رسانی در مسیر دیوار تاریخی گرگان، گفت: ساخت نخستین پایگاه اطلاع رسانی در حوزه روستای قله جیق بزرگ گمیشان شروع شد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان افزود: در سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان گلستان نیز ۷ میلیارد تومان برای این اثر تاریخی مصوب شد که پیگیر تخصیص آن هستیم و تلاش داریم با توجه به افزایش هزینه‌ها در دور دوم سفر آیت الله رئیسی با تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای این دیوار بتوانیم ساماندهی برنامه حفاظت، مرمت، احیا و از همه مهمترین تکمیل پرونده ثبت جهانی، تدوین پلان مدیریتی و تکمیل پایگاه اطلاع رسانی دیوار را به یک سرانجام مطلوب برسانیم.

وی تاکید کرد: با انجام این حفاری‌ها برای دستیابی به آثار بازمانده از آن دوران شامل بخش‌هایی از دیوار، کوره آجرپزی و تأسیسات نظامی، می‌توان فضاسازی بهتری برای بازدیدکنندگان از دیوار تاریخی گرگان به عنوان یکی از بزرگترین میراث هویتی ایران را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: تکمیل پرونده شامل آماده سازی زیرساخت‌های برای حضور توریست‌ها با تکمیل نقشه برداری، نصب تابلو راهنما و ایجاد مجتمع‌های گردشگری (هتل، کمپ، رستوران و بوم گردی) در طول مسیر دیوار می‌شود.

مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان گفت: این اثر تاریخی به دلیل امتداد از شرق به غرب استان و عبور از ۷ شهرستان در طول مسیر ظرفیت خوبی برای مطرح شدن به عنوان محور توسعه استان گلستان را دارد.

عمرانی افزود: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، گردشگران بعد از بازدید از دیوار تاریخی گرگان در طول مسیر با ظرفیت‌های فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، صنایع دستی و خوراکی‌های محلی، آداب و رسوم و موسیقی قومیت‌های مختلف آشنا می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزی، پرورش ماهی، شترداری و سوارکاری از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان‌های در طول مسیر دیوار گرگان است که باید به درستی معرفی شود تا گردشگران بعد از بازدید از این دیوار از دیگر جاذبه‌های استان دیدن نمایند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر