مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: سطح پوشش برف در ارتفاعات این استان با توجه به بارندگی‌های اخیر به پنج هزار کیلومتر مربع رسید و یک چهارم آن پوشیده از برف شده است.

امان‌محمد کمالی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا سطح پوشش برف گلستان در سال گذشته را ۲ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد.

وی گفت: همزمان با اوج فعالیت سامانه بارشی در هفته جاری بارش حدود ۵۰ سانتی‌متر برف در ایستگاه هواشناسی کیارام گالیکش ثبت شد و بیشترین میزان بارندگی هم با ۱۰۴.۴ میلی‌متر مربوط به ایستگاه لوه این شهرستان بود.

یک چهارم استان گلستان پوشیده از برف است

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: بیشترین بارندگی در این مدت بعد از ایستگاه لوه گالیکش در ایستگاه‌های هواشناسی «آب‌پران» این شهرستان با ۹۹ میلی‌متر، توسکاچال مینودشت با ۹۳.۵ میلی‌متر، رامیان با ۸۵ میلی‌متر و آزادشهر با ۷۶ میلی‌متر بود.

کمالی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی امسال (اول مهرماه) تاکنون در ایستگاه های هواشناسی گلستان به طور میانگین ۳۱۱.۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با ۱۶۹.۵ میلی‌متر سال گذشته و ۲۵۳.۱ میلی متر دوره بلند مدت آماری به ترتیب ۸۳ و ۲۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی گلستان میانگین دمای استان در این مدت را ۱۵.۳ درجه اعلام کرد و گفت: نسبت به ۱۳.۴ درجه مدت مشابه سال گذشته و ۱۳ درجه بلند مدت آماری به ترتیب ۱.۹ و ۲.۳ درجه افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سامانه بارشی جدیدی از بامداد روز شنبه به گلستان نفوذ می‌کند و تا صبح دوشنبه استان را متاثر خواهد کرد.

کمالی ادامه داد: در مدت فعالیت این سامانه، بارش باران در گلستان و در ارتفاعات بارش برف و کاهش محسوس دما انتظار می‌رود و هشدار سطح زرد هواشناسی هم برای آن صادر شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا