مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس در شرق استان گلستان از وجود حدود ۲ هزار بازمانده از تحصیل در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران و معاونین مدارس، امکان ادامه تحصیل ۸۲۹ نفر فراهم شد.

عبدالقادر ظفر در جلسه شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس افزود: مشکلات اقتصادی، نبود مدرسه در محل زندگی، شیوع کرونا، اشتغال برای تامین مخارج زندگی، ازدواج و عدم علاقمندی به رشته تحصیلی معرفی شده از سوی آموزش و پرورش (هدایت تحصیلی) را از مهمترین دلائل ترک تحصیل دانش آموزان دختر و پسر در گنبدکاووس برشمرد.

ظفر به اقدام اخیر شهرداری گنبدکاووس برای دریافت عوارض ۱۱ تا ۲۵ میلیون تومانی، از مدارس غیردولتی اشاره کرد و بیان داشت: این اقدام مغایر با قوانین تشکیل این مدارس است ضمن اینکه در ۸۹ مدرسه غیردولتی این شهرستان حدود ۱۳ هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند که کمک زیادی به آموزش و پرورش است.

به گفته وی، هم اکنون آموزش و پرورش گنبدکاووس با کمبود ۱۵ هزار و ۶۷۰ ساعت آموزشی معادل هزار معلم مواجه است که اگر مدارس غیردولتی را با این اقدام شهرداری تعطیل کنیم، چالش بزرگی برای این نهاد جهت تامین فضای آموزشی و معلم ایجاد خواهد کرد.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس ادامه داد: برای رفع کمبود فضای آموزشی و کاستن از تراکم دانش آموزی در این شهرستان، تصمیم داریم چهار مدرسه هیات آمنایی “احمدقلی محمدی، افسردبیر، بنت الهدی و بزرگمهر” واقع در شهر گنبدکاووس را دو نوبته کنیم.

ظفر همچنین از وجود چهار مدرسه کانکسی در بخش داشلی برون این شهرستان خبر داد و گفت: برای برچیدن بساط این مدارس نیاز به تامین زمین از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری داریم که به محض واگذاری زمین، عملیات ساخت و ساز مدارس جایگزین توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان آغاز خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با مهم دانستن مساله تعلیم و تربیت و جلسات شورای آموزش و پرورش، برلزوم همراهی و همکاری همه ادارات و نهادها با این نهاد برای رفع کمبودها و نیز شناسایی افراد کم سواد یا بیسواد برای تحصیل در دوره‌های نهضت سوادآموزی تاکید کرد.

رضا اصالتی با انتقاد از غیبت برخی اعضای شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس از جمله شهرداری و شورای اسلامی این شهر، گفت: بحث دریافت عوارض از مدارس غیردولتی توسط شهرداری مغایر با قوانین است و موضوع پیگیری خواهد شد.

وی افزود: مشکل تامین زمین برای ساخت چهار مدرسه جایگزین مدارس کانکسی در بخش داشلی برون گنبدکاووس با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری رفع می‌شود.

اصالتی همچنین خواستار ارائه شفاف منابع درآمدی و هزینه‌ای آموزش و پرورش و لیست پروژه‌های نیمه تمام آموزشی توسط این نهاد و نیز تکمیل پیست دومیدانی ورزشگاه شهید نوعی توسط شهرداری گنبدکاووس تاکید کرد.

در پایان این جلسه از تلاش یک ساله اعضای شورای آموزش و پرورش گنبدکاووس با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

آموزش و پرورش شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس افزون بر ۹۰ هزار دانش آموز از پیش دبستانی تا متوسطه دوره دوم دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا