معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال محصولات صنایع دستی در ۸۰ رشته فعال در استان تولید شد.

مریم حاجی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کل سال گذشته صنایع دستی گلستان را هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهارکرد: پلاس‌بافی ترکمن، انواع سوزن‌دوزی‌، ابریشم‌بافی، سفالگری، چرم‌دوزی، جاجیم‌بافی در کنار تراش‌های سنگی، کاشی و سرامیک سنتی از عمده محصولات صنایع دستی تولیدی استان محسوب می‌شود.

وی افزود: تاکنون از مجموع تولیدات امسال صنایع دستی گلستان، هفت هزار و ۵۶۰ دلار انواع محصولات به صورت چمدانی و گمرکی به کشورهای مختلف صادر شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ادامه داد: محصولات صنایع دستی مانند سنگی و چوبی، رودوزی‌های سنتی، گلیم‌بافی، زیورآلات ترکمن، تولیدات چرم دست‌دوز، کاشی سنتی و سرمه‌دوزی به صورت چمدانی و گروه‌های سفال و سرامیک، صنایع‌دستی چوبی، صنایع‌دستی فلزی به صورت گمرکی در این مدت از استان صادر شد.

حاجی ابراهیمی همچنین با مهم شمردن ایجاد فضاهای مناسب برای فروش محصولات صنایع دستی، گفت: تاکنون چهار بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌های آق‌قلا، علی‌آبادکتول و مینودشت فعال شده است.

وی افزود: چهار بازارچه‌ صنایع دستی با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف در آق‌قلا، کردکوی، مراوه‌تپه و گالیکش در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، اعطای کمک‌ بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره، تجهیز رایگان کارگاه‌ها و نیازسنجی منطقه‌ای مواد اولیه و معرفی هنرمندان به فروشنده اصلی مواد اولیه مصرفی با قیمت پایین از مهمترین اقدامات معاونت صنایع دستی اداره کل محسوب می‌شود و همچنین کارگروه‌های تخصصی در رشته‌های نساجی، سفال، رودوزی سنتی و جاجیم‌بافی در استان تشکیل شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: ۲۹۰ میلیارد ریال تسهیلات سال ۱۴۰۱ به هنرمندان صنایع دستی استان پرداخت شد که ۱۸۵ میلیارد ریال آن از محل تبصره ۱۸ و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال مشاغل خانگی است که به ۵۶۰ نفر از هنرمندان تمام رشته‌های از جمله ساخت سازه‌های سنتی، حصیربافی، تولیدات چرم دست دوز، رودوزی سنتی، کاشی و سرامیک، پارچه بافی، مینا و سفال، البسه محلی و جاجیم بافی پرداخت شد.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی گلستان امسال هم منتظر دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ هستند و در صورت تامین اعتبار پرداخت‌ها آغاز می‌شود و روند پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان هم از طریق ثبت‌نام در سامانه درگاه ملی مجوزها قابل پیگیری است.

۳۷ هزار هنرمند صنایع دستی گلستان در ۸۰ رشته بومی و غیربومی از جمله فرش دستبافت، ابریشم‌بافی، نمدمالی، البسه محلی اقوام، زیورآلات ترکمنی، حصیر بافی، سوزندوزی ترکمن و جاجیم‌بافی فعالیت می‌کنند.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش‌های رامیان و مینودشت، سوزن‌دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و دوخت‌های سنتی پوشاک از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا