مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: صنعت پرورش مرغ این استان شمالی در جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در ۱۰ روز نخست مردادماه سال جاری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

محمد برزعلی اظهار کرد: در ۱۰ روز نخست مرداد سال ۱۴۰۲، چهار میلیون و ۷۳۵ هزار قطعه در واحدهای پرورش مرغ گوشتی گلستان معادل ۱۰.۷ درصد ظرفیت کشور جوجه‌ریزی شد.

به گفته وی در تیرماه سال جاری هم ۱۴ میلیون و ۸۵۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی این استان انجام شد که معادل ۱۱.۲۶ درصد از جوجه‌ریزی واحدهای پرورشی کشور بود.

برزعلی ادامه داد: برنامه‌ریزی جهادکشاورزی گلستان، افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی جوجه‌ریزی ماهانه واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان تا پایان سال است.

تولید روزانه ۶۰۰ تن مرغ گرم در گلستان

برزعلی گفت: به طور میانگین حدود ۶۰۰ تُن مرغ گرم در واحدهای زیربار پرورش مرغ گوشتی استان، تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته وی این میزان تولید، علاوه بر تامین نیاز روزانه گوشت مرغ استان، به شهرهای دیگر به ویژه تهران حمل می‌شود.

گلستان ۱۴ کشتارگاه صنعتی طیور دارد که هفت کشتارگاه طیور آن دارای خط کشتار ۲ (اتوماتیک) و رتبه A است.

گسترش طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: برنامه‌ریزی شده تا با استفاده از ظرفیت صنعت طیور استان، طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی افزایش داده شود.

وی ادامه داد: طرح مزبور از ابتدای امسال در استان با ظرفیت ۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری ها به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پرورش قراردادی مرغ گوشتی تا سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان در دست اجراست.

برزعلی گفت: تامین سرمایه در گردش موردنیاز پرورش دهندگان، حمایت از واحدهای تولید خوراک طیور در منطقه، تامین جوجه ‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی و وجود دامپزشکی با نیروی انسانی متخصص و پایش مستمر بیماری‌ها، از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای طرح پرورش قراردادی مرغ گوشتی برای استفاده از ظرفیت صنعت طیور استان و پایداری تولید و تامین بخشی از نیاز کشور است.

وی تاکید کرد: عملیاتی شدن برنامه پرورش قراردادی مرغ گوشتی در استان گلستان با مشارکت بخش خصوصی و هماهنگی امور اقتصادی استان است.

کشاورزی قراردادی از جمله اولویت‌های بخش اقتصادی کشور است که به اعتقاد کارشناسان، ضامن حمایت از تولید کنندگان، امنیت تولید، تنظیم بازار، حذف واسطه ها و افزایش کیفی محصولات را به همراه دارد.

وی استفاده بیشتر از ظرفیت واحدهای پرورش مرغ گوشتی، افزایش بهره‌وری در واحدهای پرورش مرغ گوشتی، حمایت در بازگشت کشتارگاه طیور نیمه فعال و راکد، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مرغ اجداد، استقرار مزارع مرغ مادر، ایجاد غرفه جدید صنعت مرغ استان در شهر تهران و پیگیری تامین تسهیلات بانکی برای تامین برق پایدار و سامانه گرمایشی واحدهای مرغداری با همکاری دستگاه‌های مرتبط و بانک‌های عامل را از جمله مهم ترین برنامه های در دست پیگیری،اجرا جهادکشاورزی استان برشمرد.

دوره پرورش مرغ گوشتی در استان گلستان ۴۵ روزه است.

استان گلستان از مناطق مهم پرورش طیور به دلیل داشتن اقلیم مناسب در کشور به شمار می‌رود که اکنون با هزار و ۶۰ واحد پرورش مرغ، ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی را در ماه دارد که دامپزشکی از مرحله پرورش تا عرضه محصول تولیدی در بازار نظارت بهداشتی می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا