اداره کل جهادکشاورزی گلستان در اطلاعیه‌ای نسبت به فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی بهره‌برداران این بخش برای مقابله با کاهش دما و وقوع یخ‌بندان از امروز دوشنبه تا پایان روز جمعه هفته جاری در استان به منظور کاهش خسارات احتمالی تاکید کرده است.

در اطلاعیه اداره کل جهادکشاورزی گلستان آمده است: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در خصوص تقویت سامانه سرد بارشی و تداوم هوای سرد که شامل کاهش محسوس دما، بارش باران و برف در مناطق میانی و کوهپایه‌ای، وزش باد نسبتا شدید و مه در ارتفاعات شده و در نهایت یخبندان و آبگرفتگی را به همراه دارد، رعایت توصیه‌های ذیل از سوی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان ضروری است.

تهیه و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین و استفاده از سیستم‌های دومنظوره گرمایشی در واحدهای تولیدی کشاورزی نظیر دام و طیور، پرورش گل و گیاه، قارچ و واحدهای گلخانه‌ای و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی، تامین علوفه مورد نیاز به ویژه سبوس برای واحدهای دامداری روستایی بالاخص در مناطق بالادست، حفاظت از کندوها در برابر سرما و تامین شکر مورد نیاز، جمع‌آوری فوری محصول مرکبات و انتقال آن به انبارهای فنی و استفاده از سیستم‌های رفع خطر یخ‌زدگی در صورت استقرار سرمای صبحگاهی و حفاظت باغ از سرمای ناگهانی بخشی از این توصیه‌های کارشناسان جهادکشاورزی گلستان به بهره‌برداران است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان برپایه کشاورزی استوار است و ۲۲۱ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی و دامپروری استان مشغول تولید هستند ضمن اینکه این استان شمالی در تولید ۱۵ نوع محصول رتبه‌های اول تا پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.

در بین ۱۴ شهرستان گلستان، گنبدکاووس با داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تعداد قابل توجهی واحدهای مرغداری، گلخانه و دامپروری از شهرستان‌های برتر این استان در تولیدات بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود و خطر کاهش دما و یخبندان برای کشاورزان آن اهمیت دوچندان دارد.

** کاهش دما تا منفی هشت درجه در گنبدکاووس

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با ورود سامانه سرد بارشی که به تدریج از امروز دوشنبه آغاز و تا پایان هفته جاری ماندگار خواهد بود، دمای هوا در این شهرستان مرزی بالاخص نواحی شمالی آن از پنج تا منفی هشت درجه کاهش می‌یابد.

منصور فرشاد اظهارداشت: باتوجه به ماندگاری سامانه پرفشار و خشک سیبری که چند روز ادامه خواهد داشت، حداقل ۱۰ ساعت از طول شبانه‌روز (از شامگاه تا صبح روز بعد) دمای هوا در سطح شهرستان زیر صفر خواهد بود.

وی افزود: این شرایط دمایی برای کشاورزان، باغداران، گلخانه‌داران و واحدهای پرورش مرغ مضر خواهد بود و آنها باید اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی انجام دهند.

فرشاد اضافه کرد: با ورود این سامانه به گنبدکاووس، ابتدا بارش باران خواهیم داشت که از اواخر وقت امشب آغاز و تا ظهر فردا دوشنبه ادامه خواهد داشت و سپس از اواخر دوشنبه شب نیز بارش‌ها تحت تاثیر سامانه سر و خشک پرفشار سیبری به صورت برف خواهد بود.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس ادامه داد: بارش برف نیز تا ظهر روز سه‌شنبه ادامه می‌یابد و با خروج سامانه به تدریج برودت هوا آغاز و تا روز جمعه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه آب حاصل از باران و برف این سامانه برای گنبدکاووس در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر پیش‌بینی می‌شود، گفت: نکته مهم ماندگاری این سامانه و برودت هوای آن است که آنگونه که گفته شد، کشاورزان، باغداران، گلخانه‌داران و پرورش‌دهندگان مرغ باید مراقبت‌ها و تمهیدات لازم برای جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی را انجام دهند.