رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: هدف ما در تجارت، افزایش صادرات به ترکمنستان است و مقامات این کشور از این هدف‌گذاری با توجه به سکونت ۷۰۰ هزار ترکمن در گلستان استقبال کردند.

امیر یوسفی در نشست خبری با اشاره به سفر اخیر مسوولان گلستانی به ترکمنستان برای شرکت در جشن استقلال این کشور اظهار کرد: در این سفر چند دیدار با مقامات ترکمنستانی مطرح شد که مهمترین مباحث مطرح شده در این دیدارها، موضوع روادید تجار و بازرگانان بود.

وی بیان کرد: حضور هیات ایرانی در سطح هیاتی تجاری، استاندار گلستان، نمایندگان مجلس و علمای اهل سنت در جشن استقلال ترکمنستان اولین بار رخ داده و استقبال خوبی از این هیات نیز از سوی ترکمنستانی‌ها شد.

وی ادامه داد: حضور هیات ایرانی از استان گلستان در جشن استقلال کشور ترکمنستان و جلوتر نشستن این هیات از مقامات آمریکایی به ویژه سفیر این کشور، دستاورد بزرگ نظام جمهوری اسلامی است.

یوسفی بیان کرد: در این دیدارها درخواست ایجاد کنسولگری در گرگان مطرح شد که در مذاکرات اولیه موافقت طرف ترکمنستانی جلب گردید و نتیجه نهایی از سوی مقامات ارشد آن کشور اعلام می‌شود.

وی گفت: حضور در نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان و حضور تجار و بازرگانان گلستانی مورد توجه و تاکید آنان قرار گرفت.

یوسفی اظهار کرد: جاده اینچه‌برون- استان بالکان ترکمنستان خراب است که طرف ترکمنستانی در حال عقد قرارداد با شرکت پیمانکار ایرانی است و ما نیز قول دادیم تا این روند تسریع شود.

وی یادآور شد: مقامات کشور ترکمنستان بعد از دیدار روسای جمهور ۲ کشور و همچنین دیدار رییس مجمع مصلحت این کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، به دنبال ایجاد شرایط بهتر روابط ۲ کشور هستند.

وی تصریح کرد: ایجاد بازارچه مرزی در اینچه‌برون می‌تواند توسعه اقتصادی ۲ استان را رونق دهد.

یوسفی افزود: علاوه بر این موارد، در خصوص افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی مشترک، افزایش مراودات تجاری تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار، برقراری خطوط پروازی هواپیما، مدیریت ریزگردها و چندین مورد دیگر در حوزه های کشاورزی و راهسازی در این سفر بحث و تبادل نظر شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا