فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با کسانی که در عرصه‌های جنگلی عمدی آتش ایجاد می‌کند، تعارف نداریم و برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از تجهیزات اطفای حریق اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، اظهارداشت: چهار درصد از آتش‌سوزی در جنگل‌ها از سوی افرادی که دنبال مقاصد شوم بوده است.

وی تاکید کرد: محیط‌بانان با اشراف رصد عرصه جنگلی تحت مدیریت خود را با هوشیاری کامل دارند.

به گفته وی ۷۶ درصد آتس‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مراتع تاکنون رسانه‌ای شده است در مناطق چهارگانه کشور به ویژه عرصه جنگلی زاگرسی و شمال، ۸۸ درصد آن انسانی و غیرعمدی بوده است.

سرهنگ محبت‌خانی خاطرنشان کرد: برای آگاهی‌بخشی به جامعه رسانه‌های همگانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت فضای رسانه‌ای با همراهی دستگاه‌های مرتبط برای پیشگیری و کاهش حریق همکاری کنند.

کوتاهی در حفظ محیط زیست، برگشت ندارد

وی گفت: هرگونه بی‌توجهی و کوتاهی در اجرای حراست و حفاظت از محیط زیست قابل برگشت نیست و نباید اجازه داد هیچ تخریبی در سطح منابع طبیعی ما را رخ دهد.

وی ادامه داد: محیط زیست یعنی زنده ماندن است و نباید با رفاه عوض کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت و ضرورت حفاظت از محیط زیست، تاکید کرد: با حمایت‌ها و تاکیدات مکرر جایگاه محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب که برگرفته از آمیزه‌های دینی و توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار است، نباید اجازه داده برای جلوگیری به خسارات به آیندگان تخریبی صورت گرفته شود.

وی بر لزوم بکارگیری از ظرفیت مردم در حفظ محیط زیست تاکید کرد، گفت: در کنار اقدامات اداری و سازمانی که با تمام توان باید صورت بگیرد سرمایه‌گذاری و استفاده حداکثر از توان جوامع محلی و افزایش مشارکت‌گیری از توانمندی مردم باید در دستور کار باشد.

وی بیان کرد: در انتخاب و انتصاب مدیران حفاظت محیط زیست در استان‌ها باید بیشتر دقت شود چون این دستگاه از جایگاه ویژه برخوردار است.

وی گفت: نگاه ویژه و ارزشمندان مسوولان استان گلستان به مقوله حفاظت محیط زیست قابل تقدیر است چراکه هم اکنون این استان یکی از استان‌های خوب در همدلی و حفظ انسجام در این بخش است.

مقدم: ظرفیت جوامع محلی گلستان پررنگ دیده شود

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان گفت: استفاده از ظرفیت جوانع محلی برای پیشگیری و اطفای حریق و حفاظت از عرصه‌های جنگلی استان بیشتر استفاده شود.

صادقعلی مقدم افزود: نقش مردم را باید بیشتر دیده تا این عرصه‌ها برای نسل آینده حفظ شود.

وی همچنین به اقدام زیربنایی خوب در حوزه اطفا و پیشگیری عرصه جنگلی استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۵ کانکس در روستاهای حاشیه جنگل تجهیز به امکانات اطفای حریق و پیشگیری شده است.
نعمت‌الله حاجی‌زاده مدیرکل دفتر بحران استانداری گلستان هم بر حمایت از طرح‌های تجهیز اطفای حریق و پیشگیری توسط دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا