مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: براساس آمارها رشد جمعیت در سه شهرستان کردکوی، گرگان و بندرگز کمتر از میانگین کشوری و در دو شهرستان مینودشت و گالیکش پایین‌تر از میانگین استانی است.

آزاده رجبی عصر امروز شنبه ۳۰ مهر در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان گلستان اظهار کرد: حوزه خانواده و جمعیت موضوع کاملا فرابخشی است و سروسامان نخواهد گرفت مگر آنکه همه دستگاه ها نقش خود را ایفا کنند، در سند تحول موضوع خانواده و فرزندآوری مطرح شده و نشانگرهای وضعیت مطلوب اعم از کاهش سن ازدواج، تقویت احترام زنان، تقویت اقتدار مردان و غیره در آن ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف حوزه خانواده و جمعیت به چرخش های تحول آفرین نیاز داریم، افزود: این چرخش‌های تحول‌آفرین باید از فرد به خانواده برسد، یکی از مشکلات ما این است که آمارهای ثبت احوال فردمحور بود نه خانواده محور که مقرر شد در این بخش اصلاحات لازم انجام شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان با تاکید بر اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای ۳۸ دستگاه وظیفه مندی تعیین کرده که همراهی و مشارکت یکپارچه این دستگاه‌ها موجب رشد جمعیت خواهد شد، تصریح کرد: کاهش ازدواج و تشکیل خانواده چالش، کاهش فرزندآوری و افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی سه چالش ما در حوزه جمعیت و خانواده است.

رجبی اضافه کرد: اواخر اردیبهشت ماه امسال آیین نامه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دست ما رسید که براساس آن دستگاه‌های ذی‌ربط ملزم به رعایت وظیفه‌مندی خود در این حوزه بوده و گزارشات آن به سازمان بازرسی ارسال خواهد شد، تاکنون ۱۶ دستگاه اجرایی گزارش خود را ارائه کرده و برخی از دستگاه ها هنوز ارسال نکردند.

وی از گردآوری مطالب و پیام‌های فرهنگی اثرگذار و نصب آن در سطح شهر در راستای ترویج موضوع جوانی جمعیت و خانواده خبر داد و گفت: براساس آمارها رشد جمعیت در سه شهرستان کردکوی، گرگان و بندرگز رشد کمتر از میانگین کشوری و در دو شهرستان مینودشت و گالیکش پایین‌تر از میانگین استانی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان آمار معرفی شدگان به شعب بانک‌ها برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را ۲۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد دریافت کنندگان تسهیلات ۱۲ هزار نفر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶ هزار و ۸۰۰ نفر معادل نزدیک به ۳۰ درصد مراجعه کنندگان بنا به هر دلیلی انصراف داده و از چرخه دریافت تسهیلات حذف شدند.

رجبی با اشاربه به اینکه برخی از مراجعه کنندگان بانک ها وام ازدواج را با تاخیر ۶ ماهه دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم سامانه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری قطع است و روند پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا