مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات افزون بر ۴۳۵ هزار تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۲۵۶ میلیون و ۵۷۱ هزار دلار از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

شهریار شهریاری گفت: پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، انواع لوله پروفیل و آهنی، خوارک آماده آبزیان، ورق نئوپان، یُد، خرما، پسته فندقی و طاقه نایلون ۱۰ کالای عمده صادراتی گلستان طی ۱۰ ماه گذشته بوده است.

او با بیان اینکه کالا‌های غیرنفتی گلستان در این مدت به ۲۷ کشور جهان صادر شده است، اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات این استان در مدت یاد شده با حدود ۷۶ میلیون دلار معادل تقریبی ۳۰ درصد به ترکمنستان بوده و کشور‌های قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، ارمنستان، روسیه، افغانستان، قرقزیستان، لهستان، ترکیه، تاجیکستان، گرجستان، هند، آذربایجان، امارات، یونان، قطر، قبرس، عمان، بلاروس، بحرین و کویت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شهریاری به حجم کالا‌های وارداتی از طریق گمرکات گلستان از اول فروردین تا پایان دی‌ماه امسال نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت افزون بر ۶۸ هزار و ۵۴۵ تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۳۱ میلیون و ۷۸۴ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۴۳ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۵۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، روغن خام سویا، استیرن، فوتس اویل، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون، سدیم سولفات، دیزل ژنراتور، پارچه و الیاف پنبه را از عمده کالا‌های وارداتی به گلستان طی ۱۰ ماه گذشته ذکر کرد و بیان داشت: این کالا‌ها از ۲۵ کشور که چین با حدود ۴۴ میلیون و ۹۶۷ هزار دلار در صدر آن قرار دارد، وارد کشور شده است.

به گفته وی، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، انگلستان، هند، اسپانیا، ازبکستان، ایتالیا، بلژیک، روسیه، تاجیکستان، آلمان، امارات، فرانسه، ویتنام، تایوان، تیمور، پاکستان، عراق، استرالیا و دانمارک به ترتیب دیگر کشور‌های مبدا واردات به ایران از طریق مبادی گمرکی گلستان بودند.

شهریاری همچنین در خصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در ۱۰ ماه گذشته اظهارداشت: در این مدت ۲ و ۱۳۸ فقره اظهارنامه به وزن تقریبی ۴۵ هزار و ۱۸۹ تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۲۳۵ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار از گمرک اینچه‌برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۲۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را افزون بر چهار هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۱۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا