معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان میانگین باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان را ۹۷.۲ درصد اعلام کرد و گفت:‌ این استان در بحث باسوادی از میانگین ۹۷ درصد کشوری جلوتر است.

مسعود سوقی روز شنبه با گرامیداشت سالروز تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) اظهارداشت: سهمیه ابلاغی امسال سوادآموزی استان گلستان باسوادکردن هفت هزار و ۵۰ نفر ایرانی و ۵۵۰ نفر اتباع خارجی است که از این میزان سه هزار و ۳۰ نفر حجم دوره سواد (آموزش افراد بی‌سواد مطلق)، هزار و ۵۲۰ نفر حجم دوره انتقال (آموزش برای باسوادان پایه) و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر حجم دوره تحکیم (استمرار آموزش) افراد ایرانی و علاوه بر آن ۲۷۰ نفر حجم دوره سواد عادی اتباع و ۳۰ نفر حجم انتقال عادی اتباع و ۱۰۰ نفر حجم دوره سواد کمیساریا و ۱۵۰ نفر حجم دوره انتقال کمیساریا است.

وی افزود: امسال با توجه به ابلاغیه سازمان نهضت سوادآموزی کار ثبت‌نام در کلاس‌های سوادآموزی به‌جای شهریورماه از آذرماه آغاز شد و تا ۱۵ اسفندماه ادامه دارد و در کنار دوره‌های سواد، انتقال و تحکیم، برگزاری کلاس‌های تلفیقی از هر سه این دوره‌ها از ۹ تا ۱۶ نفره در دستورکار قرار دارد.

معاون سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: ۳۸۰ نفر آموزش دهنده با این مجموعه همکاری دارند که جوابگوی کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده نیست لذا فراخوان دادیم تا در قالب یک کار جهادی با عنوان «یاری‌گران سواد یا خیر یاران» نیروهای جهادی و حوزه‌های علمیه با نهضت سوادآموزی به عنوان پرداخت زکات علم همکاری کنند.

سوقی گفت: برای نخستین بار مجوز جذب ۳۵ نفر به عنوان ناظران سوادآموزی گرفته شد که در مرحله ابلاغ حکم قرار دارند تا بر نحوه برگزاری کلاس‌های نهضت سوادآموزی در سطح استان نظارت داشته باشند.

وی اصل کار این معاونت را سوادآموزی پایه به معنی توانمندکردن افراد بی‌سواد در خواندن، نوشتن، حساب کردن و آموزش قرآن دانست و بیان کرد: در کنار کلاس‌های نهضت در ۲ مرکز یادگیری فعال گنبدکاووس و گرگان «مهارت‌های زندگی و شغلی و همین‌طور حقوق شهروندی» به افراد آموزش داده می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان پراکندگی بی‌سوادان و تمایل کم آنان برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی را از مهمترین مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: ۲.۸ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان بی‌سواد هستند به این معنی که در هر روستا یک تا ۲ نفر، لذا شناسایی و تشکل کلاس‌های درس متمرکز برای آنان با مشکلاتی همراه است.

با توجه به اهمیت تحصیل و کسب علم و دانش برای توسعه و پیشرفت، نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف باسواد کردن همه اقشار جامعه تشکیل شد.

یکم تا هفتم دی هفته سوادآموزی است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا