رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی فضاهای فرهنگی در همه مناطق، از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت این شهرستان خواست برای راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستاهای محل سکونت خود تلاش کنند.

علیرضا مجاهدی راد در نشست با برخی دهیاران روستاهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بخش مرکزی گنبدکاووس افزود: در صورت معرفی مکان مناسب با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و یا فضاهایی در مدارس، مساجد و خانه‌های ترویج و تایید استحکام آن توسط کارشناسان فنی، نهاد کتابخانه‌های عمومی نسبت به تجهیز آن (میز و صندلی، قفسه، تامین منابع کتاب) اقدام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حق بهره‌برداری از ساختمان یا مکان معرفی شده باید تا ۱۵ سال در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی باشند ضمن اینکه یک نفر نیروی انسانی مورد نیاز (مرد یا خانم) با حداکثر سن ۳۰ سال که مدت خدمت نظام وظیفه نیز به آن اضافه می‌شود، از اهالی همان روستا جذب نهاد کتابخانه‌ها خواهد شد.

وی بابیان اینکه راه‌اندازی کتابخانه به توسعه فرهنگی و علمی افراد ساکن در روستاها کمک زیادی می‌کند، تصریح کرد: همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی با نهاد کتابخانه‌های عمومی جهت راه‌اندازی کتابخانه مورد تاکید استاندار گلستان است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس همچنین اعلام کرد: درحال حاضر پنج کتابخانه عمومی در این شهرستان فعال است که ۲ باب آن در شهرهای مرزی “کُرند و اینچه برون” و ۲ باب دیگر آن در شهر گنبد قرار دارد.

مجاهدی‌راد از فعالیت یک کتابخانه مشارکتی با اداره زندان گنبدکاووس هم خبر داد و گفت: مجموع منابع کتاب در پنج کتابخانه عمومی این شهرستان ۷۵ هزار و ۲۲۳ نسخه است.

وی افزود: هم اکنون ۵ هزار و ۱۲۳ نفر از اهالی گنبدکاووس عضو کتابخانه‌های عمومی این شهرستان هستند و سال گذشته ۳۳ هزار و ۲۵۷ جلد کتاب به امانت گرفتند.

مجاهدی‌راد به فراخوان دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی هم اشاره کرد و گفت: فراخوان این رخداد فرهنگی که از ۲۳ بهمن پارسال شروع و تا اول تیر امسال ادامه داد، فرصت خوبی برای شرکت علاقمندان به مطالعه کتاب و کتابخوانی در گروه‌های سنی مختلف به صورت فردی، گروهی و خانوادگی است.

به گفته وی، گنبدکاووس از سال ۹۷ تاکنون همواره رتبه نخست تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره را در بین ۱۴ شهرستان استان گلستان داشته است.

همچنین در این جلسه برخی دهیاران روستاهای بخش مرکزی گنبدکاووس برای معرفی مکان مناسب جهت راه اندازی کتابخانه عمومی اعلام آمادگی کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا