فرماندار مینودشت از مهار آتش جنگل‌های این شهرستان خبر داد و گفت: همراهی نیروهای مردمی و منابع طبیعی در کنار شروع بارندگی باعث مهار آتش سوزی تفرجگاه چهل‌چای شد.

محمدتقی قزل‌سفلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی از شب گذشته با اطلاع از آتش سوزی در منطقه صخره‌ای و ارتفاعات «یکه سور و عروسک» تفرجگاه چهل چای مینودشت برای کمک به محل اعزام شدند.

فرماندار مینودشت ادامه داد:‌ حدود ۱۵۰ نفر در قالب نیروهای مردمی، بسیجیان، منابع طبیعی، کوهنوردان و دهیاران در محل حادثه حضور یافتند و در قالب تیم‌های پنج نفره اقدامات لازم را برای مهار آتش سوزی آغاز کردند.

قزل سفلی گفت: با تلاش چندین ساعته نیروهای حاضر و شروع بارندگی آتش سوزی در تفرجگاه چهل‌چای مهار شد اما چند تیم همچنان برای اطمینان از اطفای کامل حریق تا فردا صبح در منطقه حضور خواهند داشت.

وی از مردمی که برای تفریح به تفرجگاه‌های شهرستان مینودشت از جمله تنگه چهل‌چای می‌آیند خواست برای جلوگیری از حوادث این چنینی، قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش‌های افروخته خود در زمان اطراق اطمینان یابند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، آتش‌سوزی به صورت کف‌سوز که از شب گذشته آغاز شده بود و به ۲۰ هکتار از جنگل‌های چهل‌چای شهرستان مینودشت خسارت زد با تلاش نیروهای حاضر در محل و شروع بارندگی مهار شد.

سرهنگ عیسی گلبینی با قدردانی از همراهی همه تیم‌های حاضر در محل برای مهار آتش سوزی، افزود: چند تیم از نیروهای منابع طبیعی برای گشت زنی در منطقه و اطمینان از مهار کامل آتش فعلا در منطقه حضور دارند

پارک جنگلی تنگه چهل چای مینودشت که حوزه آبخیز آن ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد، از مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان واقع در شرق استان گلستان است که در ایام تعطیلات به‌ویژه تعطیلات آخر هفته، شب‌ها و نیز ایام گرم سال مورد استقبال مردم منطقه است.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و که به واسطه برگ ریزان پاییزی در نیمه دوم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود.

استان گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا