مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ کیلوگرم خاویار در مرکز استان فرآوری و بخش عمده‌ آن به کشورهای اروپایی، آمریکایی و اوراسیا صادر شد.

سیدمصطفی عقیلی‌نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به‌روزرسانی استانداردهای مرکز فرآوری ماهیان خاویار آشوراده را یکی از اقدامات شاخص اجرایی در ۲ سال اخیر دانست و اظهارکرد: این مرکز با داشتن کد اتحادیه اروپا نزدیک به ۲ دهه در حوزه فرآوری ماهیان خاویاری فعالیت دارد.

وی افزود: سال گذشته استانداردهای ملی و بین المللی این مرکز به‌روزرسانی و ۲ استاندارد جدید اخذ شد که بر اساس آن امکان فرآوری ماهیان پرورشی ایران و صادرات خاویار در این مرکز فراهم گردید.

به گفته وی در ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ کیلوگرم خاویار مربوط به ماهیان پرورشی چهار استان فارس، مازندران، گیلان و گلستان در این مرکز فرآوری شد که با همکاری اداره کل دامپزشکی استان گلستان بخش عمده‌ای از خاویار فراوری شده در این مرکز به کشورهای مختلف اروپایی، اوراسیا و آمریکایی صادر گردیده است.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان ادامه داد: با توجه به قرارگیری بخشی از تاسیسات این مجموعه در حوزه آشوراده و اسکله بندر ترکمن، یکی از موضوعات محوری استان که در سطح ملی هم باید به آن نگاه شود لایروبی کانال‌های منتهی به خلیج گرگان است.

وی افزود: تفاهمنامه سه جانبه با قرارگاه خاتم و سازمان بنادر و دریانوردی برای کمک در تسریع لایروبی خلیج گرگان به عنوان مصوبه مهم دولت تنظیم کردیم و مجدد امسال تمدید شد.

عقیلی‌نژاد با تاکید بر اهمیت پشتیبانی از ۱۱ شرکت صیادی ماهیان خاویاری گلستان، گفت: برای صیادان خاویاری که تامین ماهیان مولد خاویاری با هدف بازسازی ذخایر دریا را بر عهده دارند امکان بهره مندی از سوخت یارانه‌ای با قیمت لیتری ۱۵ هزار ریال فراهم شده است.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان اظهارکرد: بناهای مستقر در دریا برای فعالیت صیادان به دلیل پس‌روی آب دریای خزر هم اینک در خشکی قرار گرفته و باعث تاثیر منفی بر فعالیت صیادان و مجموعه‌های نظارتی مرتبط با صید و صیادی شده است که بر همین اساس برای دور دوم سفر استانی رییس جمهور چهار پیشنهاد برای کمک به ساماندهی وضعیت فعلی آماده کردیم که امیدواریم به عنوان مصوبه نهایی شود.

وی افزود: این مصوبات شامل جابجایی سکونتگاه‌های صیادی و مراکز نظارت بر صید در حوزه شهرستان‌های گمیشان و بندرگز، احداث پل‌های پهلوگیری شناورها در محدوده شهرستان بندر ترکمن و مطالعه و تدوین برنامه راهبردی در حوزه حفاظت و احیای ذخایر ماهیان خاویاری است.

عقیلی‌نژاد بیان کرد: موافقت استانی برای ایجاد موزه ماهیان خاویاری در قالب موزه طبیعت گردی جزیره آشوراده با همکاری اداره کل میراث فرهنگی اخذ شد و پیگیر دریافت مجوز نهایی از وزارت میراث فرهنگی هستیم.

وی تاکید کرد: صید ماهی خاویاری از سال ۲۰۱۰ میلادی در دریا ممنوع شد و هیچ کشوری در حاشیه دریای خزر حق صید با هدف تجارت را ندارند چون ذخایر ماهیان خاویاری به شدت آسیب دیده و هدف گذاری فقط تکثیر ماهیان مولد و بازسازی ذخایر در اختیار با هدف احیای نسل این نوع از ماهیان است.

عقیلی‌نژاد فرآوری و صادرات خاویار و ارائه خدمات به پرورش دهندگان خاویار بر اساس استانداردهای روز دنیا را از مهمترین وظایف مجموعه امور خاویاری گلستان برشمرد و گفت: این مجموعه در قالب چهار صیدگاه فرید پاک در مرز ایران ترکمنستان، صیدگاه ترکمن، صیدگاه آشوراده و صیدگاه میانکاله در طول نوار ۱۰۰ کیلومتر ساحل استان گلستان فعالیت دارد که آشوراده مرکز اصلی فرآوری خاویار شناخته می‌شود.

گلستان به عنوان مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و محل صید تکثیری این گونه به شمار می رود و طی چند سال تلاش‌هایی برای جلوگیری از انقراض آن انجام شده تا با اجرای برنامه‌های پرورش و تکثیر مصنوعی بِرند خاویار برای ایران و استان حفظ شود.

از ویژگی‌های گلستان برای توسعه مزارع پرورش خاویار، وجود سفره‌های آب زیرزمینی شور به عنوان پیش‌نیاز تولید این گونه آبزی بوده که استان را به مرکزی مستعد برای رونق بخشیدن به راه اندازی مزارع تولید خاویار کرده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا