عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: ۹۵ درصد بذر مصرفی گندمکاران استان از سوی محققان حوزه غلات معرفی می‌شود.

حبیب‌الله سوقی گفت: علاوه بر آن، همه مراحل آزمایش صفر تا ۱۰۰ درصد تولید و معرفی ارقام گندم سازگار با این خطه در ۲ ایستگاه تحقیقاتی (گرگان و گنبدکاووس) زیر نظر محققان صورت می‌گیرد.

به گفته وی از ارقام گندم معرفی شده به بهره‌برداران گلستان برای زراعت در ۳۶۷ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

سوقی یادآور شد: برای مناطق آبی شمالی استان ارقام «تکتاز، کلاته، تیرگان و آراز» پیشنهاد می‌شود و برای اراضی دیم شمال نیز از ارقام مناسب مناطق دیم همانند «قابوس، آفتاب و کبیر» استفاده شود.

وی گفت: ارقام گندم معرفی شده به بهره‌برداران منطقه از ویژگی‌هایی مانند مقاومت به کم آبی و تنش کم آبی، تحمل بیماری‌ها از جمله زنگ زرد، عملکرد دانه و کیفیت محصول از لحاظ گلوتن و و پروتیین برخوردارند.

این محقق گندم گلستان خاطرنشان کرد: از هر رقم گندم سازگار با منطقه و مقرون به صرفه برای رونق اقتصاد بهره‌برداران و کشور باشد، حتی اگر از خارج کشور معرفی شود برای معرفی به بهره برداران استقبال می‌کنیم.

رقم آبی جدید گندم آماده معرفی

محقق بهنژادی گندم مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: یک رقم آبی جدید گندم برای زراعت در این مرکز آماده شده که تا چند ماه آینده پس از تایید نهایی به بهره‌برداران معرفی خواهد که مقاومت به کم آبی و برخورداری از کیفیت پروتیین بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های این رقم گندم است.

به گفته وی «تکتاز» آخرین رقم گندم معرفی شده در سال زراعی ۱۴۰۱ به بهره برداران بوده و در حال تکثیر بذر قرار دارد.

سوقی ادامه داد: گلستان دارای ۱۳ هکتار مزرعه تحقیقاتی گندم در گرگان و گنبدکاووس است و محققان گندم در این زمین‌ها مشغول تحقیقات و تولید رقم‌های بذر با رعایت ویژگی‌هایی از جمله سازگاری با اقلیم، کیفیت بالا، راندمان عملکرد بالا، محتمل به بیماری‌ها و کنترل علف‌های هرز هستند.

به گفته وی تولید ارقام بذر گندم برای معرفی به بهره‌برداران از میان پنج هزار ژن پلاست موجود در مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان صورت می‌گیرد.

زراعت گندم در استان گلستان از فصل پاییز آغاز و برداشت محصول نیز در اواخر فصل بهار و میانه تابستان به پایان می‌رسد.

سویا، کلزا، پنبه بهترین تناوب زراعی برای گندم

محقق مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، زراعت کلزا، حبوبات از جمله باقلا، سویا و پنبه را بهترین تناوب موثر برای گندم در این استان برشمرد و گفت: باید از این ظرفیت برای عبور از بحران خشکسالی و مدیریت منابع آبی بهره برد.

وی تاکید کرد: زمین‌های آبی موجود گلستان، از ظرفیت بالایی برای تولید محصول راهبردی گندم در استان برخوردار است و باید بیش از گذشته در حوزه مدیریت آن سرمایه‌گذاری شود.

تمرکز روی تولید ۱.۵ میلیون تُن گندم برای گلستان

سوقی ادامه داد: می‌توان سالانه بین یک تا ۱.۵ میلیون تن گندم در گلستان تولید کرد، هنوز فضای خالی برای تولید این محصول راهبردی در استان گلستان وجود دارد و با مدیریت و افزایش عملکرد در واحد سطح می‌توان به این میزان تولید، دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری بیش از گذشته روی تولید گندم در گلستان، گفت: اگر بتوانیم از زمین‌های موجود در استان، با مدنظر قرار دادن شرایط اقلیمی، تغذیه گیاهی (با لحاظ آزمون خاک و توزیع کود‌های شیمیایی و آلی) و آماده سازی بستر به موقع (آبیاری و کنترل علف‌های هرز) و حذف خلا عملکرد، یک میلیون تُن گندم در سال تولید کنیم، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد استان کمک خواهد شد.
او تاکید کرد: بهره‌برداران گندم در این استان برای اطلاع از آخرین یافته‌های ارقام گندم و استفاده آن در مزرعه خود، باید با کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی محل سکونت خود ارتباط مستمر داشته باشند.

وی ادامه داد: کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی نیز با ارتباطی که با محققان گندم مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان دارند، ضمن اعلام زمان مناسب کاشت این ارقام، برای هر اقلیم ۲ تا سه رقم گندم به بهره‌بردار معرفی می‌کنند.

وی همچنین از برنامه طراحی و راه‌اندازی نرم افزار برای معرفی ارقام گندم متناسب با هر منطقه به بهره‌برداران استان برای زراعت این محصول راهبردی در آینده نزدیک خبر داد.

گلستان یکی از استان‌های برتر کشور در تولید گندم با کیفیت بالا به شمار می‌رود که سالانه در شرایط عادی و بدور از خشکسالی، سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آن به زیر کشت پاییزه گندم با ارقام معرفی شده متناسب با اقلیم منطقه، می‌رود.

مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از اواسط آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.

سالانه مازاد بر نیاز گندم تولیدی بهره‌برداران این استان شمالی به خاطر وجود گلوتن (پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود)، برای تامین نان ساکنان بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان