مدیرکل گمرکات گلستان اعلام کرد که از اول فروردین تا پایان آذرماه امسال حدود ۲۷۳ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان شمالی به ارزش ۱۶۳ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۲۹ دلار صادر شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی هشت درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۲۳ درصد رشد داشته است.

سیدابراهیم حسینی روز شنبه با ارسال گزارشی به نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در گنبدکاووس اظهارداشت: «پلی استایرن، پنیر، خرما، یُد، انواع لوله آهنی و پروفیلی، تخته فشرده، کشمش، مفتول مسی و رب گوجه فرنگی» به ترتیب ۱۰ کالاهای عمده صادراتی گلستان طی ۹ ماه امسال بود که به ۳۳ کشور جهان صادر شد.

وی گفت: ترکمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، رومانی، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، روسیه و پاکستان به ترتیب ۱۰ کشور نخست مقصد کالاهای صارداتی این استان بود.

وی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان در ۹ ماه گذشته، افزود: در این مدت افزون بر ۱۷ هزار و ۶۷۲ تن انواع کالا به ارزش ۳۳ میلیون و ۸۶ هزار و ۲۸۳ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۲۳ درصد بیشتر و به لحاظ ارزش دلاری ۲۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

حسینی، روغن خام سویا، ژنراتور موتور گازی، انواع پارچه جین و متقال، دیزل ژنراتور، جو دامی و فوتس اویل را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان از اول فروردین تا پایان آذرماه امسال برشمرد و اضافه کرد: این کالاها به ترتیب از ۱۶ کشور «ترکیه، ترکمنستان، چین، انگلستان، قزاقستان، هند، امارات، اسپانیا، ویتنام، آلمان، دانمارک، تاجیکستان، ایتالیا، ازبکستان، فلیپین و عراق» وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین درآمد وصولی گمرکات استان از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال را حدود یکهزار و ۲۶۶ میلیارد ریال اعلام کرد که ۱۳۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا