رقابت های کشتی آلیش قهرمانی کشور به میزبانی شهرستان مینودشت بعد از چندین ساعت رقابت میان شرکت کنندگان جمعه شب به کار خود پایان داد و در بخش تیمی ورزشکاران گلستان الف عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

هشتمین دوره رقابت های کشوری کشتی آلیش و انتخابی تیم ملی بزرگسالان با عنوان یادواره شهدای ورزشکار مینودشت با حضور ۱۰۴ ورزشکار از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، فارس، قزوین، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، سمنان، تهران، توابع تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی، ایلام و قم امروز، جمعه در محل سالن ورزشی فجر این شهرستان برگزار شد.

آلیش‌کاران در وزن‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰ و مثبت ۱۰۰ با هم رقابت کردند و در نهایت نفرات برتر از هر وزن برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب شدند.

علی خلیلی از گلستان الف و الله یار علی آلی‌لی از خراسان شمالی موفق به کسب مقام‌های اول و دوم وزن ۶۰ کیلوگرم شدند و صفا خواجوی از گلستان ب و مهدی احمدی از تهران به طور مشترک مقام سوم را از آن خود کردند.

در وزن ۷۰ کیلوگرم هم مقام‌های اول و دوم از آن علی اکبر محمدی از خراسان شمالی و مصطفی کلاوی از خراسان رضوی شد و احمدرضا صورتی از تهران و اسماعیل امیری از اصفهان به طور مشترک در جایگاه سوم ایستادند و همچنین مصطفی پرویزی از خراسان شمالی و صادق بازیاب از گیلان مقام‌های اول و دوم و امید خدادادی آزاد از تهران و سعید خلیلی از گلستان به طور مشترک جایگاه سوم وزن ۸۰ کیلوگرم را به‌دست آوردند.

یونس پهلوان‌زاده از گلستان ب و تورج چناری از فارس مقام‌های اول و دوم و حبیب ترابی از تهران و علیرضا جدیدی از توابع تهران به طور مشترک جایگاه سوم وزن ۹۰ کیلوگرم را کسب کردند و در وزن ۱۰۰ کیلوگرم علیرضا پهلوان‌زاده از گلستان الف و محمد بنیادی از تهران اول و دوم شدند و سکوی سوم به طور مشترک به حسین صادقی از توابع تهران و سیدمهدی هاشمی از خراسان رضوی رسید و در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم هم پوریا رمضانی از مازندران اول و محمد کم از گلستان الف دوم و عیسی روایی از خراسان شمالی و داود یارجانعلی از قم به طور مشترک سوم شدند.

در مجموع در بخش تیمی، گلستان الف با ۲ مدال طلا و یک نقره و یک برنز و کسب ۱۰۸ امتیاز بر اساس مقام‌های اول تا دهم در جدول به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات دست یافت و خراسان شمالی با ۲ طلا، یک نقره و یک برنز و ۹۳ امتیاز دوم و تهران با کسب یک نقره و ۲ برنز و ۷۴ امتیاز سوم شدند.

به گفته نصرالله ملکا دبیر کل کمیته کشتی سنتی و ساحلی کشور، پس از برگزاری اردوی تیم ملی نفرات برتر برای حضور در رقابت های سه هفته آینده قهرمانی آسیا به میزبانی ازبکستان اعزام خواهند شد.

آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن بوده و نام نوعی کشتی به نام «کشتی باشال» هم هست که این رشته در کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و قزاقستان دارای ریشه ای کهن است و در ایران نیز در استانهای خراسان، گلستان، مازندران، سمنان و چند منطقه دیگر طرفداران بسیاری دارد.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و در سال ۱۹۹۵ نخستین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین همگن در کشور قرقیزستان در بخش مردان و زنان برگزار شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا