رئیس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با هدف جلوگیری از هدر رفتن نهال‌ها و نظارت بر کاشت آن، توزیع رایگان نهال در این استان منوط به ثبت درخواست متقاضیان، معرفی زمین از سوی آنان و تایید کارشناسان است.

علی‌اصغر نیکویی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در سال‌های گذشته نهال‌های رایگان زیادی در گلستان توزیع شد اما با بررسی‌ها مشخص شد بسیاری از آن‌ها کاشته نشده و یا به دلیل غرس در مکان نامناسب از بین رفته است.

وی بیان کرد: امسال متقاضیان دریافت نهال رایگان برای استفاده در بخش‌های فضای سبز، جنگل و زراعت چوب می‌توانند درخواست خود را به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های گلستان ارائه کنند و نهال رایگان تحویل بگیرند.

وی گفت: ۵۸۰ هزار نهال شامل حدود ۳۰۰ هزار اصله برای زراعت چوب، ۱۶۸ هزار اصله برای ایجاد فضای سبز و ۱۰۰ هزار اصله گونه جنگلی برای توسعه یا بازسازی عرصه‌های جنگلی منطقه تولید و آماده توزیع رایگان میان متقاضیان واجد شرایط در گلستان است.

به گفته وی توزیع ۱۶۸ هزار اصله از گونه‌های «سرو نقره‌ای، سنجد تلخ، سرو فیروزه‌ای، اقاقیا، بلوط، سره خمره‌ای، ون خیابانی و شب خسب» برای ایجاد فضای سبز آغاز شده و تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد.

نیکویی ادامه داد: کاشت این تعداد نهال برای ایجاد فضای سبز در پارک‌های روستایی، جاده‌های ارتباطی بین شهری و روستایی، بلوار شهری، جوار بقاع متبرکه و امامزادگان گلستان در نظر گرفته شده است.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شعار امسال هفته منابع طبیعی را «درخت برای زندگی، باهم بکاریم برای ایران سرسبز_ایران قوی» اعلام کرده است.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره‌قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا