علاقه‌مندان به تجربه هیجان رانندگی با سرعت بالا می‌گویند جای یک پیست سرعت (ریس) برای تخلیه هیجان ناشی از رانندگی با سرعت زیاد در گلستان خالی است.

مسابقات موتور سواری و اتومبیل رانی یکی از پرهیجان‌ترین رشته‌های ورزشی در دنیاست و طرفداران بسیاری دارد.

در ایران هم چندین رشته از این ورزش از جمله ریس، دریفت، اسلالوم، کارپارک، کارتینگ، رالی و آفرود به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود.

هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی گلستان در مجموعه ورزشی کریم آباد گرگان یک پیست کراس، یک پیست افرود و یک پیست آسفالت ۵ هزار متر مربعی دارد.

موتور کراس Motocross یک ورزش مسابقه‌ای است که در آن شرکت‌کنندگان در زمین‌های ناهموار موتورسیکلت سواری می‌کنند.

آفرود یا بیابانی هم گونه‌ای از مسابقات اتومبیلرانی هستند که در پیست‌های دارای عوارض دشوار طبیعی (و نه در میان مناطق بکر طبیعی) برگزار می‌شوند.

در این نوع از مسابقات معمولاً از خودرو‌های شاسی بلند (SUV) استفاده می‌شود.

اما به گفته علاقه‌مندان تجربه هیجان سرعت، این پیست‌ها برای تمرین مناسب بوده و جای پیست سرعت (ریس) در استان خالی است.

مسابقه سرعت (race) نوعی مسابقه اتومبیلرانی است که در پیست اتومبیلرانی انجام می‌شود و خودرو‌ها باید پیست را با سرعت طی کنند و هر خودرویی که زودتر به نقطه پایان برسد برنده مسابقه خواهد بود.

مهدی زاغی دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی گلستان در این باره گفت: در استان گلستان دو پیست نیمه کاره موتورکراس در گرگان و رامیان داریم که چند سالی است نیمه کاره رها شده است.

او افزود: در روستای مهترکلاته و دو شهر گنبدکاووس و فاضل آباد فرودگاه‌های متروکه‌ای وجود دارد که قبلا برای هواپیما‌های سم پاشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و حالا چندسالی است که دیگر کارایی ندارد.

زاغی گفت: بیش از ۵ سال است که به دنبال این هستیم با تفاهم نامه‌ای مدیریت این سه مکان را در دست بگیریم و برای مسابقات موتور کراس و اتومبیل رانی مورد استفاده قرار دهیم، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم.

او گفت: متاسفانه این سه فرودگاه در حال حاضر متروک و محل نگهداری علوفه دام، خوراک دام و یا گندم شده است و روز به روز بیشتر تخریب می‌شوند.

زاغی ادامه داد: اگر این سه مکان تحویل هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی شود هیچ سازه خاصی درآن ساخته نمی‌شود و تنها آسفالت مجموعه برای تمرین و مسابقات آماده می‌شود.

او با اشاره به ویراژ دادن خودرو‌ها و تک چرخ زدن موتورسوار‌ها در خیابان‌های شهر گرگان گفت: اگر فضای مناسبی برای تخلیه هیجان داشته باشیم هیچگاه شاهد اینگونه اقدامات خطرناک از سوی جوانان در جاده و خیابان نخواهیم بود.
زاغی افزود: افراد علاقه‌مند به تجربه هیجان سرعت می‌توانند با مراجعه به این مکان‌ها تحت نظر مربی و ایمنی کامل آموزش ببیند.
او گفت: ما از سوی اداره کل ورزش و جوانان بودجه‌ای برای هیئت دریافت نمی‌کنیم، اما اگر این سه فرودگاه در اختیارمان قرار گیرد می‌توانیم با جذب اسپانسر هزینه‌های لازم را تامین کنیم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان