رییس هواشناسی گنبدکاووس از کاهش ۳۹ درصدی بارش‌های این شهرستان در سال آبی قبل (اول مهر ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۲) خبر داد و گفت: مجموع بارش‌های این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه بیابانی در سال زراعی گذشته ۲۳۵.۶ میلی‌متر بود.

منصور فرشاد اظهارداشت: میزان بارش باران در مدت اشاره شده، نسبت به وضعیت نرمال بارش‌ها در گنبدکاووس ۴۸ درصد کاهش داشته است.

فرشاد، میزان بارش باران سال زراعی قبل در نواحی مرزی اینچه‌برون گنبدکاووس را حدود ۱۷۲ میلیمتر اعلام کرد و بیان داشت: این میزان بارش در مقایسه با سال قبل چهار درصد و نسبت به وضعیت نرمال ۳۲ درصد کاهش داشته است.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس به حجم بارش باران روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه جاری هم اشاره کرد و گفت: در مجموع در نقاط مختلف این شهرستان مرزی از هشت تا ۲۴ میلی‌متر باران بارید.

وی افزود: بیشترین بارش ۲ روز قبل مربوط به منطقه «ایمر ملاساری» به مقدار ۲۴ میلی‌متر و کمترین آن هم مربوط به شهر مرزی «کُرند» با هشت میلی‌متر بوده است.

فرشاد اضافه کرد: حجم بارش طی ۴۸ ساعت گذشته در برخی نقاط گنبدکاووس از جمله «قره کسلخه» ۲۰.۵، «کلیجه» ۸.۵، «اینچه‌برون» ۱۴.۸، «محمدایمر سرتپه»” ۲۰.۳، «آی تمر» ۱۲ و «خیرخواجه سفلی» ۱۱.۵ میلی‌متر و در شهر و حومه گنبدکاووس نیز ۱۹.۶ میلی‌متر بود.

بارش های ۴۸ ساعت گذشته گنبدکاووس پس از یک دوره کم بارشی و خشکسالی تا حدودی کشاورزان این شهرستان را برای سال زراعی پیش رو خوشحال کرد.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، با داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا