معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه‌برون به‌عنوان دروازه ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، محور توسعه صادرات این استان است که باید برای تکمیل زیرساخت‌های آن تلاش کرد.

سیدمحمد دهنوی عصر شنبه در نشست اعضای توسعه صادرات گلستان، اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت اینچه‌برون باید رفع موانع زیرساختی به اولویت اول دستگاه‌های مرتبط استان تبدیل شود.

وی همچنین سفر اخیر هیات ترکمنستانی به کشور را فرصت خوبی برای بهره‌برداری گلستان در ایجاد زیرساخت های موردنیاز توسعه صادرات از اینچه برون برشمرد.

گمرک اینچه برون واقع در ۸۰ کیلومتری شمال شهر گرگان به عنوان مرکز استان گلستان یکی از مرزهای خشکی مهم و راهبردی کشور به شمار می‌رود که بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال ترکمنستان دوباره بازگشایی و رونق تجارت در این خطه پس از سالها توقف، از سر گرفته شده و در دولت سیزدهم توجه ویژه به توسعه صادرات با کشورهای همسایه به ویژه از طریق اینچه برون شده است.

کارشناسان و دست اندارکاران حوزه تجارت در منطقه و کشور همواره بر سرمایه‌گذاری در گمرک اینچه برون به لحاظ تضمین امنیت و فراهم بودن جابجایی کالا از طریق جاده و ریل و اتصال جنوب کشور به کشورهای آسیای میانه تاکید فراوان دارند.

هدفگذاری رشد صادرات از گلستان ۳۴ درصد است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در این جلسه گفت: براساس هدفگذاری ۲۱۰ میلیون دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۴، باید رشد ۳۳ تا ۳۴ درصد در سال برای توسعه صادرات استان اتفاق بیفتد.

دریشعلی حسن‌زاده افزود: توسعه صادرات گلستان برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۲۸۰ و ۳۸۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

وی یادآور شد: گروه کالایی توسعه صادرات از گلستان شامل کشاورزی و دام، صنایع غذایی، محصولات معدنی، شیمیایی و پتروشیمی، محصولات صنعتی و فرش دستباف و صنایع دستی است.

به گفته وی برای سال قبل که نخستین سال هدفگذاری توسعه صادرات استان گلستان ۲۱۰ میلیون دلار بود، ۲۳۶ میلیون دلار کالا به ۳۶ کشور دنیا صادرات انجام شد که ۶۴ درصد از این رقم صادرات استان به ترکمنستان و قزاقستان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم از صادرات ۳ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان در سال قبل خبر داد و گفت: صادرات این کالاها از گمرکات کل کشور و به ویژه از تهران انجام شد.

محمدجواد ساوری خواستار توجه بیشتر برای رفع موانع صادرات صنایع دستی تولید کنندگان این استان شد.

هدفگذاری صادرات حوزه فرش دستباف و صنایع دستی استان گلستان برای سال ۱۴۰۲، یک میلیون دلار است.

در این نشست، توجه به رفع موانع زیرساختی توسعه گمرک اینچه‌برون، تقویت بیش از گذشته دعوت از هیات‌های تجاری خارجی به ویژه آسیای میانه، توسعه تجارت چمدانی از گمرکات استان، لحاظ همه مولفه‌ها برای هدفگذاری در توسعه صادرات و تدوین سند توسعه صادرات گلستان تاکید شد.

بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی هستند و بیشتر فعالیت تجاری آن‌ها با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر استان ‌های مازندران و گیلان برای ارتباط تجاری از طریق خزر با کشورهای آسیای میانه، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و بهره‌برداری از فرودگاه «قدس» کلاله، از جمله ظرفیت‌های رونق گمرک اینچه برون استان گلستان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا