مسلم نوروزی افزود: ۷۸ درصد ساختمان ادارات گنبد برای تردد با ویلچر معلولان مناسب نیست و در ۱۲ درصد دیگر ادارات و نهادهای هم فقط تا ۵۰ درصد فضا برای تردد جامعه هدف بهزیستی مهیا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس با گلایه از کم توجهی مدیران به اجرای قانون مناسب سازی محیط اداری برای تردد معلولان گفت: ۷۸ درصد ساختمان ادارات، نهادها و بانک‌های این شهرستان برای تردد معلولان مناسب نیست.

عبدالحمید قربانزاده گوگلانی روز یکشنبه در جلسه مناسبت سازی محیط و مبلمان شهری گنبدکاووس افزود: طبق قانون باید امکان دسترسی و بهره‌مندی معلولان از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای این قانون توسط ادارات و نهادهای گنبدکاووس، اضافه کرد: مدیران ادارات و نهادها با همراهی کارکنان و کمک نیکوکاران نیازهای اولیه تردد معلولان از جمله احداث رمپ با شیب استاندارد هشت درجه را فراهم کنند.

رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: برخی ادارات و بانک‌ها از معرفی نماینده برای شرکت در جلسات خودداری می‌کنند و یا پاسخی به نامه بهزیستی برای اجرای مصوبات جلسه مناسب سازی مبلمان شهری نمی‌دهند.

مسلم نوروزی افزود: ۷۸ درصد ساختمان ادارات گنبد برای تردد با ویلچر معلولان مناسب نیست و در ۱۲ درصد دیگر ادارات و نهادهای هم فقط تا ۵۰ درصد فضا برای تردد جامعه هدف بهزیستی مهیا شده است.

نوروزی ادامه داد: از سه سال پیش مصوب شد که شهر مرزی اینچه برون، شهر بدون مانع معرفی و مقرر شد اقدامات لازم در این خصوص انجام شود اما تاکنون به سبب کمبود منابع کاری انجام نشده است.

همچنین در این جلسه “حلیم بردی انجام روز” نماینده معلولان گنبدکاووس گفت: این شهرستان افزون بر هشت هزار معلول دارد اما آنها از بسیاری خدمات شهری، تردد راحت در ادارات و نهادها، امکانات ورزشی رایگان، ناوگان حمل و نقل عمومی محروم هستند.

وی افزود: رعایت قانون حمایت از حقوق معلولان برای همه ادارات و نهادها یک الزام قانونی است اما تاکنون نسبت به اجرای این قانون کم توجهی می‌شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد، یک یا چند بانک نسبت به نصب عابربانک ویژه معلولان در گنبدکاووس اقدام نمایند و شهرداری این شهر نیز به ادارات و نهادها برای ایجاد رمپ در ورودی خیابان و پیاده رو اداره در تامین مصالح کمک کند.

تعیین برنامه زمانی مناسب برای استفاده معلولان از سالن ورزشی چای بویین، پیگیری تامین اعتبار از منابع ملی برای اجرای شهر بدون مانع (اینچه برون)، پیگیری ایجاد رمپ در مدارس شهری و روستایی و تشکیل کمیته فنی برای بازدید از معابر شهری، ادارات و نهادها نسبت به اجرای رمپ از دیگر مصوبات این جلسه بود.

  • منبع خبر : فرمانداری