مدیران آموزش و پرورش و مدارس عشایری گلستان با تاکید برضرورت توجه بیشتر مسوولان به جامعه عشایری به‌خصوص آموزش و پرورش آن، کمبود امکانات و تجهیزات، فضای آموزشی و نیروی انسانی را از مهمترین مشکلات مدارس عشایری این استان ذکر کردند.

این عده از مدیران آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مدارس عشایری گلستان که با حضور «علی تیرگیر» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گنبدکاووس برگزار شد، گفتند: تلاش برای رفع یا کاهش این کمبودها به شکوفایی بیشتر استعدادهای علمی، مهارتی، ورزشی و فرهنگی دانش آموزان مناطق عشایر نشین این استان و جلوگیری از ترک تحصیل آنها، کمک زیادی خواهد کرد.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس در این همایش گفت: این شهرستان مرزی برای سال تحصیلی جاری حدود ۹۳ هزار دانش آموز دارد که ۹ هزار و ۵۰۰ نفر آنان در ۹۳ آموزشگاه عشایری مشغول تحصیل خواهند شد که از این تعداد ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در مقطع ابتدایی و بقیه در ۲ مقطع متوسطه دوره اول و دوم هستند.

عرازمراد مغربی قوجق افزود: مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس که جامعه عشایری شهرستان در آن سکونت دارند به سبب وسعت بالا، پراکندگی و فاصله زیاد بین روستاها و کمبود مدارس شبانه روزی و خوابگاهی با محرومیت‌های زیادی مواجه است.

وی اضافه کرد: این کمبودها و محرومیت‌ها در کنار وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده‌ها در مواردی سبب ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس شده است.

مغربی قوجق، کمبود شدید نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی و ورزشی را از دیگر مشکلات مدارس عشایری گنبدکاووس دانست و تصریح کرد: با همه این کمبودها با تلاش مدیران و معلمان ۳۰ نفر از دانش آموزان مناطق عشایری این شهرستان در آزمون سراسری برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان دعوت به مصاحبه شدند.

به گفته وی، ۲۳ نفر از دانش آموزان مناطق عشایری گنبدکاووس هم امسال در مدارس تیزهوشان و نمونه قبول شدند.

مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس همچنین از درحال ساخت بودن چند پروژه آموزشی از جمله خوابگاه دانش آموزی «علامه جعفری» داشلی برون که پس از هشت سال توقف توسط بنیاد برکت در حال تکمیل شدن است و پنج آموزشگاه یک، ۲، سه و ۶ کلاسه در مناطق مرزی این شهرستان خبر داد و افزود: این مدارس در روستاهای «امین آلق، آق بند، قره ماخر، نارلی داغ و قره دانگ» درحال احداث هستند.

مدیرکل امور عشایر گلستان هم در این همایش با قدردانی از تلاش‌های مدیران و معلمان مدارس عشایری گفت: جامعه عشایری همانند ۲ جامعه شهری و روستایی نیاز به توجه بیشتر از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دارد زیرا کمتر شناخته شده هستند.

احمد پرتانی افزود: جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع چهار هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر هستند که بیشتر در نواحی شمالی و شمال شرق این استان زندگی می‌کنند.

وی با یادآوری مشکلات تحصیل دانش آموزان عشایر گلستان در زمان همه گیری ویروس کرونا به سبب سخت‌گذر بودن برخی مناطق و ضعیف بودن امکان ارتباطات تلفنی، اضافه کرد: برای رفع این مشکل به دنبال ارتباطات رادیویی و تقویت آن هستیم.

رییس اداره آموزش و پرورش عشایری گلستان هم در این همایش وظیفه معلمی را در راستای رسالت انبیایی آنها، نجات بشریت از جهالت دانست و گفت: در این همایش که برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود مسائل و مشکلات مدارس عشایری بررسی و برای رفع آن تلاش خواهد شد.

محمود رجبلو افزود: در دولت سیزدهم اختیارات آموزش و پرورش عشایری افزایش یافته که حضور در شورای معاونین بخشی از آن است.

وی اضافه کرد: جامعه عشایری علاوه بر اینکه ذخایر انقلاب هستند می‌توانند در مدیریت مدارس تحولی هم پیشگام باشند که یک نمونه آن کسب موفقیت‌های علمی و قبولی ۴۲ دانش آموز مناطق عشایری گلستان در دانشگاه فرهنگیان و مدارس تیزهوشان و نمونه است.

همچنین رئوفی و قلیچ تقانی ۲ نفر از مدیر آموزگاران مناطق عشایر گلستان در گنبدکاووس و کلاله هم در این همایش به بیان برخی مسائل و مشکلات قشر مدیران و معلمان پرداختند و رفع آن را در ارتقای اهداف نظام تعلیم و تربیت و شکوفایی بیشتر استعدادهای دانش آموزان مدارس عشایری استان موثر دانستند.

ضرورت افزایش سرانه مدارس عشایری، اختصاص هزینه‌ رفت و آمد و کارانه سختی کار به مدیران و معلمان مناطق عشایری، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی، تجدیدنظر در چارت سازمانی نیروی انسانی و افزایش آن بویژه جذب معاونین اجرایی و آموزشی در مدارس عشایری، کمبود وسایل کمک آموزشی و کارگاهی ویژه مدارس کار دانش و هنرستان‌ها، ضرورت افزایش سقف ثبت نامی پایه ۱۰ در رشته‌های نظری، نبود سرایدار در مدارس عشایری و ضرورت احداث مدارس شبانه روزی و خوابگاهی از مهمترین مسائل و مشکلات مطرح شده در این همایش بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا