آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصولات علاوه بر آلودگی آب، هوا و محیط زیست سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود که فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

محمدرضا مزرعه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری علی آبادکتول گفت: آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصولات علاوه بر آلودگی آب، هوا و محیط زیست سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود که فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

او گفت: نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کود‌های شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، آلودگی محیط زیست و بروز بیماری‌های تنفسی بخصوص برای کودکان و سالمندان از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش در مزارع است.

مزرعه گفت: آتش زدن باقیمانده محصولات زراعی پس از برداشت به ویژه در اراضی همجوار جنگل و عرصه‌های جنگل کاری شده بسیار خطرناک است چراکه احتمال سرایت حریق به عرصه‌های جنگلی به خصوص در هوای گرم و در زمان وزش باد‌های شدید بالا است.

او می‌گوید: در سنوات گذشته به دلیل بی احتیاطی بعضی از کشاورزان بخشی از عرصه‌های جنگلی حوزه شهرستان علی آباد کتول طعمه حریق شده و خسارت‌های جبران ناپذیری به این منابع با ارزش وارد شده است.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان