معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: خشکسالی سال زراعی جاری به ۸۰ درصد از ۸۸ هزار هکتار سطح زیر کشت جو این استان خسارت زد.

علی‌اکبر مهقانی‌نوده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع سطح زیرکشت که جوی آن‌ها از خشکسالی در امان مانده احتمال برداشت ۴۵ هزار تن محصول وجود دارد.

به گفته وی پیش‌بینی برداشت محصول از سطح قابل برداشت جو در گلستان ۵۰ هزار تن بود.

وی در خصوص خرید تضمینی جو، افزود: به دلیل پایین بودن تعیین قیمت خرید تضمینی جو در سال زراعی جاری توسط دولت، مراکز خرید تضمینی در استان فعال نشد.

دولت امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم جو بدون پوشینه را ۶۷ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین کرد در حالی که جو در بازار آزاد از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار ریال خریده می‌شود.

تحویل ۴۳۰ هزار تن گندم به دولت

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: تاکنون گندم‌کاران این استان ۴۳۰ هزار تن از محصول تولیدی خود را به قیمت خرید تضمینی تحویل دولت دادند.

مهقانی‌نوده افزود: خرید گندم به قیمت تضمینی توسط دولت با فعال نگه داشتن ۸۰ مرکز خرید تضمینی توسط اداره غله و خدمات بازرگانی در سطح استان ادامه دارد.

به گفته وی امسال به دلیل بروز خشکسالی از سطح ۳۸۰ هزار هکتار زیر کشت گندم گلستان، ۲۸۱ هزار هکتار آن پیش‌بینی تولید حدود ۶۲۰ هزار تن، قابل برداشت است.

کار برداشت گندم در گلستان که از اواخر اردیهشت ماه سال جاری آغاز شده تا میانه مردادماه ادامه می یابد.

گندم به صورت خرید تضمینی توسط دولت انجام می‌شود که مسوولان دستگاه‌های مرتبط در گلستان بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت اعم از بومی و مهاجر از استان‌های دیگر برای برداشت محصول و حمل به سیلو و انبار آماده کرده‌اند.

خسارت به هشت هزار هکتار کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: خشکسالی به هشت هزار هکتار از ۳۳ هزار هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان، خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرد.

به گفته وی مطابق گزارش دریافتی از اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان ۹۵ درصد طلب کلزاکاران منطقه بابت محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی پرداخت شده و پیگیری برای تسویه بقیه ادامه دارد.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار ریال است.

گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا به شمار می‌رود و به گفته کارشناسان دانه‌های روغنی با توجه به شرایط جوی مساعد، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و نیز بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا