مدیر باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: زیتونکاران این استان در سال زراعی جاری پنج هزار تُن زیتون کنسروی و روغنی از پنج هزار هکتار باغ‌بارور تولید کردند که حدود یک سوم تولید سال قبل است.

نویدرضا فرهانی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دلیل اصلی کاهش تولید، وجود سرما از سال زراعی قبل و خشکسالی شدید و تاثیر آن در کاهش عملکرد باغ‌های بارور زیتون است.

فرهانی در خصوص سطح باغ‌های زیتون در استان، افزود: گلستان پنج هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زیتون دارد که عمده باغ‌های زیتون استان به سبب داشتن شرایط اقلیمی مناسب و زمین‌های مستعد در نواحی شرقی و شمالی استان ایجاد شده است.

وی در خصوص ایجاد باغ زیتون نیز خاطرنشان کرد: ایجاد باغ زیتون در قالب طرح تبدیل اراضی شیب‌دار به باغ مثمر و زمین‌های پایین دست با مشارکت بهره‌برداران علاقمند در گلستان صورت می‌گیرد.

فراهانی یادآور شد: در گلستان ۱۱ نهالستان تولید نهال زیتون با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله در سال وجود دارد که ضمن تامین نهال موردنیاز استان، نیاز بهره‌برداران علاقمند در سایر استان های کشور را تامین می‌کند.

گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین‌های مستعد، از قطب‌های مهم تولید زیتون کشور به شمار می‌رود که به گفته مسوولان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

جهادکشاورزی گلستان در دهه‌های اخیر برای رسیدن به اهدافی چون تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ایجاد باغ زیتون را در دستور کار قرار داده است.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۱۸ کارخانه دومنظوره فرآوری زیتون با ظرفیت اسمی بیش از ۱۵ هزار تن فعال است.

استان گلستان با هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که اکنون در تولید ۱۵ نوع محصول رتبه های اول تا پنجم را در کشور دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا