تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا، کشاورزان گلستانی را در سال زراعی جاری با چالش جدید افزایش آفات و بیماری‌های گیاهی مواجه کرده و بنا به گفته کارشناسان، اگر اقدامات پیشگیرانه از سوی کشاورزان انجام نشود خسارت وارده به مزارع استان غیرقابل جبران خواهد بود.

موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در منطقه گرم و خشک، کشورمان را در دهه‌های اخیر با پدیده‌ای به نام خشکسالی روبه‌رو کرده و ایران را جزو ۱۰ کشور اول از نظر وقوع خشکسالی قرار داده است.

اگرچه پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم به بخش‌های مختلف آسیب می‌زند اما در این میان بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها آسیب‌پذیرتر بوده و تبعات ناشی از خشکسالی از جمله کاهش شدید سطح آب سفره‌های آب زیرزمینی و نابودی آنها، هجوم آفات و بیماری‌های گیاهی و شوری آب و اراضی زراعی بخش کشاورزی را دچار آسیب کرده و امنیت غذایی مردم را به چالش می‌کشاند.

استان گلستان هم که یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود طی این سال‌ها از عواقب تغییر اقلیم و خشکسالی در امان نمانده و به گفته کارشناسان هواشناسی، میزان بارش‌های گلستان در ۱۵ سال اخیر روند کاهشی داشته و از سال ۸۶ تاکنون، بیشتر سال‌ها میانگین بارش در استان کمتر از حد نرمال بوده است.

گلستان در ۱۵ سال گذشته هشت سال در وضعیت خشکسالی، ۲ سال در وضعیت ترسالی و پنج سال را در وضعیت نرمال سپری کرد از طرفی میانگین دمایی گلستان یک تا ۲ درجه و تعداد روزهای با دمای بالای ۴۰ درجه در گلستان روند افزایشی داشته است.

در حالی که سال گذشته خساست آسمان، دست خیلی از کشاورزان گلستانی را از محصول خالی گذاشت و بسیاری از مزارع استان در آتش بی‌آبی سوخت اما امسال با وجود وضعیت خوب بارشی نسبت به سال قبل، کشاورزان با چالش دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و آن هم افزایش رشد رویشی گیاه و گسترش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نسبت به گسترش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع استان هشدار داد و اظهار کرد: امسال میزان بارندگی در استان نسبت به بلندمدت روند افزایشی داشت همین مساله وضعیت سطح کشت و سبزینگی مزارع کشاورزی گلستان را بهبود بخشید.

علی‌اکبر مهقانی به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته بسیاری از مزارع گلستان بر اثر خشکسالی و کم‌آبی دچار بدسبزی شده بود اما در سال زراعی جاری در کنار افزایش بارندگی، دمای هوای استان نسبت به بلند مدت سه درجه افزایش پیدا کرد که همین مساله، رشد محصولات زراعی را در مقایسه با زمان تقویمی کشت تسریع کرده است.

به گفته وی؛ افزایش دما و تغییر اقلیم، رشد رویشی محصولات زراعی از جمله گندم را ۳۰ روز جلوتر انداخته و همراه با رشد گیاه، علف هرز هم رشد پیدا کرده که به طور معمول علف هرز همیشه در رقابت با گیاه زراعی پیروز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست در رسیدگی به اراضی کشاورزی خود، شرایط سال‌های گذشته را ملاک قرار ندهند.

وی گفت: سال‌های گذشته در این زمان بسیاری از مزارع کشاورزی گلستان نیاز به سمپاشی نداشتند اما امسال در زمان فعلی برخی از مزارع کشاورزی حتی از موعد سمپاشی عبور کردند.

مهقانی معتقد است اگر کشاورزان برای مقابله با علف‌های هرز اقدام به موقع نداشته باشند ممکن است در مراحل بعدی رشد گیاه، امکان استفاده از علف‌کش‌ها وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه محصولات کشاورزی به دلیل افزایش دما و بهبود بارش‌ها در معرض آسیب علف‌های هرز قرار دارند، تاکید کرد: با توجه به اینکه رشد علف‌های هرز بر گیاه زراعی غالب است در صورتی که با آن مبارزه نشود تا ۷۰ درصد می‌تواند به مزارع کشاورزی خسارت وارد کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از کشاورزان خواست در اسرع وقت نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند و گفت: کشاورزان از اختلاط سموم با کودهای ریزمغذی پرهیز کنند.

مهقانی شیوع بیماری‌های گیاهی را آسیب دیگر مزراع کشاورزی گلستان برشمرد و توضیح داد: شرایط آب و هوایی و میزبان در شیوع آفات و بیماری‌ها تاثیر به سزایی دارند که تمامی این شرایط برای گسترش آفات و بیماری در مزارع در گلستان وجود دارد.

وی از شیوع بیماری زنگ گندم در برخی مزارع گندم استان خبر داد و یادآور شد: مزارع کشاورزی گلستان تا این لحظه در وضعیت خوبی قرار دارند اما کشاورزان در ادامه، نسبت به شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع خود هوشیار باشند و بازدیدهای مستمر داشته باشند.

آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌‎یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر بیماری زنگ گندم در مزارع غرب استان گزارش شده است، گفت: همه بیماری‌های لکه‌برگی از یک نقطه شروع شده و به سایر بخش‌ها گسترش پیدا می‌کند که می‌طلبد اقدامات مقابله‌ای لازم برای جلوگیری از آفات انجام شود.

در سال زراعی جاری ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۸۳ هزار هکتار جو و چهار و ۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی و سه هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر در استان گلستان کشت شده که کشت برخی از محصولات همچنان ادامه دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا