رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: میزان وقوع انواع سرقت از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه امسال در مجموع ۹ درصد رشد داشته است.

سرهنگ مجتبی مروتی روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: سرقت‌های مغازه، منازل، اماکن عمومی، قطعات و لوازم داخل خودرو، کیف‌قاپی و احشام به ترتیب ۹، ۲، هفت، ۱۲، پنج، سه و ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: سرقت اتومبیل و موتورسیکلت به ترتیب ۱۳ و ۱۱ درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: سایر سرقت‌ها همچون سرقت از باغات و ویلاها، انواع سیم و کابل‌های برق و مخابرات در مجموع ۳۵ درصد رشد دارد که همین رشد سبب رشد امسال مجموع سرقت‌ها شده است.

به گفته مروتی جرائم جعل و کلاهبرداری در استان به ترتیب سه درصد افزایش و ۲ درصد کاهش دارد.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: بیشتر سرقت‌های سیم و کابل در بیرون از شهرها و در باغات و ویلاها انجام می‌شود.

مروتی اضافه کرد: سرقت‌های به عنف ( سرقت‌های خشن) و سرقت‌های مسلحانه (با سلاح گرم شکاری کوتاه) در ۹ ماه سپری شده از سال جاری، به میزان صد درصد رشد داشته که به علت دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص اعلام عدد مربوط به این جرائم، نمی‌توان عددی بیان کرد.

وی افزود: وقوع قتل‌ها هم در همین بازه‌ زمانی در گلستان‌، نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار درصد رشد داشته که بیشترین قتل‌های به وقوع پیوسته در گنبدکاووس، گرگان و علی‌آبادکتول و برخی شهرهای شرق استان رخ داده است.

وی بیان کرد: میزان وقوع قتل در گلستان‌ به ازای هر صد هزار نفر جمعیت ۲.۶ نفر است.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: از مجموع قتل‌های انجام شده سال جاری، ۶ فقره هنوز قاتلین شناسایی نشدند که چهار فقره در گرگان و ۲ فقره در کلاله و گالیکش است.

مروتی با یادآوری اینکه در مجموع ۹۹ درصد قاتلین شناسایی و دستگیر می‌شوند، اضافه کرد: از مجموع پرونده‌های قتل کشف شده در سال جاری چهار فقره مربوط به قتل‌های سنوات گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد قتل‌های استان با سلاح شکاری غیرمجاز انجام می‌شود، تاکید کرد: وضعیت استان در حوزه وقوع قتل با توجه به جمعیت، وسعت و همچنین کشف آنها، نگران کننده نیست.

وی اظهارداشت: انگیزه بیشتر قتل‌های انجام شده در استان، ملکی، مالی، قومی، تقسیم ارث و میراث و روابط اجتماعی بوده که کنترل نکردن خشم سبب رخ دادن این جنایت‌ها می‌شود.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ به آخرین وضعیت پرونده درگیری اهالی ۲ روستا از توابع شهرستان آق‌قلا گفت: در این پرونده که ۲۱ متهم داشت، یکی از اهالی روستای «یلمه‌سالیان» به قتل رسیده بود.

مروتی افزود: در بازجویی‌های انجام شده، متهم (ضارب) اصلی شناسایی و اکنون در زندان است و مابقی متهمان پرونده با قرار وثیقه آزاد هستند.

وی به رابطه معنادار میان جمعیت و وقوع جرم در یک منطقه اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای موجود و شاخص مطرح شده در ۹ ماه گذشته از سال جاری مجموع جرائم در ۲  شهرستان گرگان و گنبدکاووس که دارای بیشترین جمعیت در استان هستند هر کدوم به میزان ۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین میزان وقوع جرم در همین بازه زمانی و مقایسه با سال قبل آن در شهرستان بندرگز ۹ درصد کاهش یافته و در شهرستان بندرترکمن نیز نسبت مقایسه‌ای نزدیک به صفر است.

وجود بستر اینترنت ملی سبب عملکرد بهتر پلیس آگاهی خواهد شد

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان در خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی و دستگیری متهمان در پرونده‌های مختلف گفت: در راستای هوشمندسازی پلیس، فراجا در حوزه فناوری در حال فعالیت است و هر چقدر در این زمینه موفق شود ما نیز با توجه به ایجاد آن شرایط از فضای ایجاد شده استفاده می‌کنیم.

مروتی تاکید کرد: بدون شک ایجاد بستر اینترنت ملی و وجود آن در کشور کمک خواهد کرد تا عملکرد همکاران ما در حوزه‌های مختلف در برخورد با مجرمین و متخلفان بهتر باشد.

متلاشی شدن ۹۸ باند سرقت در گلستان‌

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از سرقت‌های استان جزو سرقت‌های خرد محسوب شده و مابقی جرایم مهم هستند، گفت: در راستای انهدام باندهای سرقت در استان از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، تعداد ۹۸ باند جرایم مهم در قالب ۳۸۲ نفر در گلستان متلاشی شد که با دستگیری اعضای این باندها، ۲ هزار و ۴۹ فقره پرونده منجر به کشف شد.

وی اضافه کرد: این باندها شامل ۱۳ باند سرقت به عنف با ۵۷ فقره پرونده، ۱۶ باند سرقت منازل با ۱۶۹ فقره پرونده، چهار باند سرقت مغازه با ۲۴ فقره پرونده و ۱۲ باند سرقت اماکن (دولتی و خصوصی) با ۲۴۶ فقره پرونده بود.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ افزود: همچنین از مجموع باندهای متلاشی شده، چهار باند سرقت خودرو با ۶۶ فقره پرونده، هفت باند سرقت موتورسیکلت با ۸۵ فقره پرونده، چهار باند سرقت لوازم و قطعات داخل خودرو با ۱۳۳ فقره پرونده و ۲۲ باند سرقت سیم و کابل با هزار و ۱۳۰ فقره پرونده بودند.

مروتی ادامه داد: باندهای سایر سرقت‌ها هم ۹ باند با ۱۵۴ فقره پرونده بود.

وی با یادآوری اینکه معتادین متجاهر و ضایعاتی‌ها نقش مهمی در افزایش سرقت‌های خرد دارند، یادآور شد: برای به نتیجه رسیدن برنامه‌ها و اهداف کاهش این نوع سرقت‌ها، همه متولیان و مسوولان باید در کنار هم باشند.

بی‌نتیجه ماندن پروژه کشته‌سازی معاندین در گلستان
رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ با اشاره به اغتشاشات اخیر و تاکید بر اینکه اکنون شرایط مساعد و آرام است، گفت: از زمان شروع اعتراضات تا پایان ششتمین روز آن، هیچ گلوله‌ای از سوی برقرار کنندگان نظم و امنیت در استان به سوی هیچ فردی شلیک نشد.

وی اضافه کرد: رسانه‌های معاند تلاش دارند هر حادثه و فوت طبیعی در نقاط مختلف کشور را به اغتشاشات ارتباط دهند که گلستان هم از این قائده مستثنی نشد، اما با درایت، هوشیاری و بصیرت مردم و خانواده‌های متوفیان بی‌نتیجه ماند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گلستان‌ گفت: در ۲ پرونده فوت «نوید بادپا» و «مهدی کابلی‌کفشگیری» خانواده‌هایشان به صراحت اعلام کردند که فرزندانشان براثر حوادثی غیر از آنچه معاندین برنامه دارند، جان باختند.

مروتی یادآور شد: در پرونده مربوط به «آیدا رستمی»، فرضیه قتل با توجه به مستندات، مدارک و شواهد رد شده و به نوعی مرگ مشکوک است.

وی افزود: البته این پرونده ارتباطی به استان ندارد، زیرا متوفی در تهران ساکن و شاغل بوده و حادثه در آنجا رخ داده و تنها جسد به گلستان منتقل و در امامزاده عبدالله گرگان دفن شد.

وی تاکید کرد: دشمنان بدانند که امنیت کشور قابل مقایسه با این نوع نگاه‌ها، هجمه‌ها و توطئه‌ها نیست.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا