مدیرکل راه و شهرسازی گلستان مساحت بافت ناکارآمد و فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی استان را ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ۵۴ هزار خانه واقع در این بافت، ناایمن و نیازمند نوسازی است.

مهدی ملک روز شنبه در نشست بازآفرینی شهری گنبدکاووس با موضوع آموزه‌های زلزله بم به مناسبت پنج دی سالروز وقوع زلزله بم اظهار کرد: شرکت بازآفرینی شهری با تجربیات به‌دست آمده در حوادث گذشته از جمله زلزله بم، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را در دستورکار دارد.

وی گفت: گلستان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که طبق برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری برای ۶ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها تا پایان سال توسط شهرداری‌های استان پروانه صادر خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: بسته تشویقی جدید هم برای صدور پروانه‌ در بافت‌های فرسوده با ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف ابلاغ شده که از شوراهای اسلامی شهرها خواستاریم این طرح را مصوب و به شهرداران ابلاغ کنند.

قرارگیری گلستان جزو استان‌های در معرض زلزله

وی گفت: طبق آخرین برآوردهای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، گلستان جزو استان‌های پرخطر و در معرض زلزله قرار دارد و نشست‌های متعددی با متخصصان این حوزه برای ارتقای ایمنی ساخت و سازها اجرا شده و در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: مهمترین گسل عبوری از گلستان «گسل خزر» به طول ۵۵۰ کیلومتر از شرق به غرب در حاشیه دریای خزر با توان لرزه خیزی ۷.۵ ریشتر است و همچنین در جنوب و شمال استان هم گسل‌های دیگری وجود دارد که با توجه به نوع خاک «لسی» استان در صورت بروز زلزله تلفات سنگین خواهد بود.

وی همچنین گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰ هکتار محدوده اصلی گنبدکاووس، ۶۴۷ هکتار با حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت ساکن به عنوان بافت فرسوده مشمول هدف ستاد بازآفرینی شهری قرار دارد و اقدامات خوبی با همکاری شهرداری این مناطق در حال اجراست که به عنوان نمونه می‌توان به توزیع ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیر رایگان به شهرداری برای زیرسازی و آسفالت معابر این مناطق در سال گذشته اشاره کرد.

 

اجرای طرح بازآفرینی شهری در سه محله فرسوده گنبدکاووس

شهردار گنبدکاووس هم در نشست امروز بیان کرد: یک سری از بسته‌های تشویقی از مهرماه امسال توسط شورای عالی معماری و شهرسازی برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تبیین شده که شهرداری همکاری لازم را با دست اندرکاران خواهد داشت.

سید علی اصغر موسوی با اشاره به وجود ۱۵ محله بافت فرسوده در گنبدکاووس، اظهارداشت: سه محله جزو طرح‌ بازآفرینی شهری قرار دارد و مصوبه پنج محله دیگر برای اضافه شدن به این طرح گرفته شده است و تلاش داریم تمام محلات بافت فرسوده را جزو این طرح قرار دهیم.

فراهم بودن بستر بازآفرینی شهری در گنبدکاووس

فرماندار گنبدکاووس هم با اشاره به سابقه وقوع زلزله در این شهر دور همراه با تلفات سنگین، گفت: متولیان نباید به ساخت و ساز مسکن فقط به عنوان منبع درآمدی نگاه کنند و می‌طلبد بر استاندارد بودن ساخت و سازها و مقاومت ساختمان نظارت بیشتر انجام شود.

مهدی دهرویه افزود: مردم در خرید خانه به جای توجه به قدمت و استحکام بنا، بیشتر به ارزش ریالی و نمای آن توجه می‌کنند و خیلی‌ها با وجود وضعیت مالی مناسب به دلیل نداشتن اطلاعات لازم در ساخت و ساز به استحکام بنا توجه نداشته و با حداقل‌ها به دنبال خانه دار شدن هستند.

وی اظهارداشت: یکی از موانع اصلی در بازآفرینی شهری بحث میراث فرهنگی است و هنوز یک نقشه و آمار دقیقی از وضعیت میراثی شهرستان نداریم و تکلیف مردم و مسوولان در ساخت و سازها مشخص نیست.

خدیجه رضازاده و رضا بهشتیان به عنوان سفیران ستاد بازآفرینی شهری هم در نشست امروز تسهیلات تشویقی مرتبط با ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی را برای حاضران توضیح دادند و همچنین با تشریح نحوه وقوع زلزله بم خواستار توجه بیشتر به «جلوگیری از ساخت و سازهای غیر اصولی، سختگیری در صدور پروانه ساخت، تغییر باورهای غلط، ارائه آموزش‌های اولیه برای امدادرسانی در حوادث برای جلوگیری از بروز ضایعات نخاعی در مصدومان، پرهیز از سنگین کردن سقف، تسهیل در پرداخت وام‌ها و مهار سازه‌ها» شدند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا