رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: براثر بارندگی‌های چند روز اخیر در مناطق شمالی شهرستان بیش از سه میلیون مترمکعب آب در ۱۵ بندخاکی ذخیره و کنترل شد.

فرشید رحمانی اظهارکرد: بیشترین آب ورودی به این بندهای خاکی در منطقه های ماسان، آق‌بند و اگری بوغاز بوده است.

وی مدیریت و کنترل آب در پشت سازه‌های آبخیزداری را در جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن و وقوع سیلاب موثر دانست و افزود: آب ذخیره شده در این بندهای خاکی بیشتر مورد استفاده کشاورزان و دامداران شمال شهرستان گنبدکاووس قرار می‌گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: ۴۸ بند خاکی در این شهرستان مورد استفاده قرار دارد و ۲ بند خاکی هم در حوزه ماسان و آق‌بند امسال به مرحله اجرا درخواهد آمد.

رحمانی افزود: این بارندگی‌ها همچنین در بهبود رویش علوفه در مراتع گنبدکاووس موثر است و شاهد جمع آوری هرز آب‌ها توسط هلالی‌های بگیر ساخته شده در مناطق بیابانی شهرستان در چند روز اخیر بودیم.

به گفته وی، گنبدکاووس ۵۰۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۳۴۱ هزار هکتار آن معادل ۶۲.۵ درصد به عنوان عرصه منابع ملی شناخته می‌شود و هر ساله حدود نیمی از منابع اعتباری حوزه احیا و اصلاح مراتع استان گلستان به این شهرستان اختصاص می‌یابد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس بیان کرد: تاکنون در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان عملیات اصلاح و احیا اجرا شد که سه هزار و ۲۵۰ هکتار آن مربوط به ساخت هلالی آبگیر برای جمع آوری هرز آب درون خودش به منظور تغذیه نهال‌های کاشته شده است.

مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذ آب در خاک و تغذیه آبخوان‌ها، حفظ منظر و تنوع زیستی اکوسیستم حوزه، کاهش خسارات مالی و جانی به جوامع پایین دست، توانمندسازی جوامع محلی و افزایش معیشت خانوارهای روستایی، کاهش وابستگی به منابع طبیعی و افزایش تولید در واحد سطح اراضی و بهره برداری بهینه از حوزه آبخیز بر اساس توان و ظرفیت در راستای توسعه پایدار از مهمترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

حوزه استحفاظی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان افزون بر ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، حدود ۵۳۱ هزار هکتار می‌شود که ۳۴۱ هزار هکتار آن منابع ملی و ۱۹۰ هزار هکتار آن مستثنیات اشخاص است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا