رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۰ هزار اصله نهال سازگار با بیابان‌زایی در مراتع شمالی این شهرستان کاشته شد.

فرشید رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این نهال‌ها از نوع اترپیلکس لنتی فورمیس، کانی سنس و اگروپایرون النگاتوم در ایستگاه چپرقویمه گنبدکاووس تولید شد و برای توسعه فضای سبز و کمک به احیای مراتع در معرض بیابانی در برنامه کاشت قرار گرفت.

وی افزود: امسال در مجموع بیش از ۸۸ میلیارد ریال اعتبار در حوزه منابع طبیعی برای بوته‌کاری، توزیع پنل‌های خورشیدی میان دامداران و ایجاد هلالی آبگیر در مراتع گنبدکاووس هزینه شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، انجام ۱۳۰ هکتار بوته کاری در مرتع قولاق یورته، ۲۷۰ هکتار بوته کاری در مراتع کلیجه، ۱۷۰ هکتار بوته کاری در مراتع دوزالوم و ۵۰ هکتار بوته‌کاری در مراتع روستای ترشکلی و ایجاد ۲۰۰ هکتار هلالی آبگیر در مراتع کلیجه، ۳۰۰ هکتار هلالی آبگیر در مراتع خیرخواجه و ۱۱۰ هکتار هلالی آبگیر در مراتع داشلی برون انجام و توزیع ۱۳۰ پنل خورشیدی بین دامداران را از برنامه‌های اجرایی این اداره در سالجاری اعلام کرد.

رحمانی بیان کرد: گنبدکاووس ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن معادل ۵۸ درصد در معرض بیابانی شدن است.

وی اظهارکرد: همجواری با صحرای قره قوم کشور ترکمنستان، بارندگی زیر ۱۵۰ میلی‌متر و بروز خشکسالی‌های متوالی عمده دلایل شکل‌گیری این شرایط برای مراتع گنبدکاووس به‌ویژه در مناطق شمالی است که در صورت تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی این سطح افزایش می‌یاید.

وی همچنین از آغاز توزیع ۶۱ هزار اصله انواع نهال از گونه‌های ” اُکالیپتوس، سنجد تلخ، زبان گنجشک، اقاقیا، کاج، صنوبر و سرو” از دوم اسفند به صورت رایگان بین کشاورزان و علاقمندان به زراعت چوب و ایجاد و توسعه فضای سبز در این شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزان و علاقمندان برای دریافت نهال می‌توانند به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان مراجعه کنند.

رحمانی با اشاره به اجرای نهضت ملی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور افزود: به سبب پایین بودن سرانه جنگل و فضای سبز در ایران این طرح در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای موفقیت این طرح نیاز به همراهی و همیاری همه مردم گنبدکاووس بویژه اعضای شوراها و دهیاران مناطق روستایی، آموزش و پرورش و مدارس سطح شهر و روستاها و همچنین همراهی سازمان‌های مردم نهاد از جمله “سبزگامان بسکی و پیشگامان سبز زیتونلی” این شهرستان داریم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: با توجه به اینکه حفاظت از درختان مهمتر از کاشت آنهاست امسال توافق‌نامه همکاری با آموزش و پرورش، هلال احمر و روحانیون شهرستان داشتیم تا از ظرفیت دانش‌آموزان، نیروهای داوطلب و طلاب برای نگهداشت نهال‌ها کاشته شده استفاده شود.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان، ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که تاکنون برای ۲۹۰ هزار هکتار آن سند مالکیت اخذ شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا