استاندار گلستان گفت: کشاورزانی که بجای شالی، کشت جایگزین انجام دهند و نسبت به هوشمند کردن چاه‌های آب اقدام کنند تسهیلات و بسته‌های حمایتی دریافت خواهند کرد.

علی‌محمد زنگانه روز سه‌شنبه در کارگروه رفع تنش آبی استان اظهار کرد: سفره‌های زیرزمینی آب رو به کاهش است و باید به سمت مدیریت صحیح مصرف آب پیش برویم.

وی اداره آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای گلستان را مکلف کرد اقدام موثر و جدی در فرهنگ سازی کاهش مصرف آب انجام دهد.

استاندار گلستان بیان کرد: آب منطقه‌ای گلستان با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی نسبت به پلمب سریع چاه‌های غیرمجاز در اطراف چاه‌های آب شرب و نصب کنتور و هوشمندسازی چاه‌های مجاز اقدام کند

به گفته زنگانه کشت شالی در فاصله هزار متری چاه‌های آب شرب در گلستان ممنوع است.

کشت شالی به شیوه سنتی و غرقابی در هر هکتار به ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

گلستان دارای ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی نسق‌دار (دارای حق مالکیت استفاده از آب سطحی و رودخانه‌ها) برای کشت شالی است در حالی که علاوه بر این، کشاورزان این خطه به طور میانگین سالانه در ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از زمین های خود به روش سنتی – غرقابی، شالی کشت می‌کنند.

در دهه اخیر به دلایلی از جمله ارزش اقتصادی بیشتر برنج، توسعه سطح این محصول به روش غرقابی با استفاده از آب چاه در گلستان رو به افزایش گذاشته که نتیجه آن آسیب جدی به آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی است.

شرکت آب منطقه‌ای گلستان در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌ها و تشدید خطر زراعت محصولات پرآب‌طلب به ویژه برنج خواستار حذف زراعت این محصول به روش سنتی – غرقابی و مدیریت منابع آبی با جایگزین کردن محصولات کم آب طلب از جمله خشکه کاری برنج شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا