معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل متبوع آن در استان گلستان به سبب تاخیر سه ساله و عدم راه‌اندازی کتابخانه روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان ابراز گله‌مندی و ۱۵ روز برای تعیین تکلیف این موضوع زمان مشخص کرد.

رضا اصالتی روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس بیان داشت: از سه سال پیش که ساختمانی مطابق با استانداردهای نهاد کتابخانه عمومی از سوی دهیاری روستای حاجی قوشان در اختیار این نهاد گذاشته شده اما هنوز اقدامی برای بازگشایی آن انجام نشده است.

وی بابیان اینکه از یکسال پیش نیز که بحث جذب نیروی انسانی آن مطرح و فرد مدنظر هم انتخاب شده اما هنوز مصاحبه این فرد انجام نشده است، افزود: درصورت عدم تعیین تکلیف کتابخانه روستای حاجی قوشان گنبدکاووس ظرف ۱۵ روز آینده، این مکان برای مصارف دیگر در اختیار اهالی و دهیار قرار خواهد گرفت.

اصالتی همچنین از غیب مکرر رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس در جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان انتقاد کرد و گفت: موضوع کتاب، کتابخوانی و زیرساخت‌های آن و نیز دفاع از واریز نیم درصد سهم عوارض شهرداری به نهاد کتابخانه‌های عمومی باید توسط این مقام مسوول که نماینده مردم در شورا است، پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در سایه برخی کم توجهی‌ها از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال سهم نیم درصد شهرداری به کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس واریز نشده و این رقم از حساب شهرداری به حساب نهاد کتابخانه‌های کشور واریز شده که احجاف بزرگی درحق مردم این شهرستان می‌باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی همه افراد بالاخص مدیران باید دغدغه داشته باشند، گفت: ظرفیت‌های زیادی از جمله کانون‌های مساجد، مدارس، تشکل‌های مردم نهاد و هیات‌های مذهبی داریم که می‌توان از آنها و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی با برگزاری مسابقات فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

اصالتی از فعالان رسانه‌ای گنبدکاووس هم درخواست کرد تا نسبت به مطالبه‌گری مباحث فرهنگی شهرستان بالاخص درحوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر تلاش کنند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال قبل گفت: در مجموع در سال ۱۴۰۱ تعداد هفت جلسه انجمن کتابخانه های عمومی در این شهرستان برگزار شد که حاصل آن ۴۳ مصوبه بود که تمامی آنها بجز بحث راه‌اندازی بازارچه کتاب محقق شد.

علیرضا مجاهدی‌راد افزود: در سال گذشته شهرداری گنبدکاووس فقط ۱۴ درصد و شهرداری اینچه‌برون ۸۶ درصد سهم نیم درصد دریافت عوارض خویش را به اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان پرداخت کردند.

وی بودجه پیش‌بینی شده امسال اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را نیز ۳۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و بیان داشت: راه‌اندازی کتابخانه روستای «حاجی قوشان» این شهرستان در حال پیگیری است و فقط مصاحبه فرد مدنظر باقی مانده که باید در تهران انجام شود.

مجاهدی‌راد همچنین از ضرورت تعمیر سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی گنبدکاووس خبر داد و گفت: این کتابخانه که درسال ۱۳۴۴ ساخته شده برای تعمیرات نیاز به ۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

دراین جلسه همچنین برخی اعضا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مقرر شد بازارچه کتاب روز پنجشنبه هر هفته در مقابل یکی از اماکن عمومی از جمله بوستان شهرداری و امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس برپا و بانک اطلاعاتی از نویسندگان این شهرستان تهیه شود.

هم اکنون شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس پنج کتابخانه عمومی فعال با افزون بر ۷۵ هزار نسخه کتاب دارد که ۲ باب آن در شهرهای مرزی «کُرند و اینچه برون» و ۲ باب دیگر آن در شهر گنبدکاووس قرار دارد ضمن اینکه یک کتابخانه مشارکتی نیز در اداره زندان فعال است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا