رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس گفت که با موافقت اعضای این شورا و شهرداری، یک قطعه زمین در محلات کمتر توسعه یافته این شهر برای احداث کتابخانه عمومی در اختیار اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان قرار می‌گیرد.

عارف گرگانی روز یکشنبه در نشست اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس یادآور شد که چندی پیش اداره کل کتابخانه‌های عمومی گلستان متقاضی واگذاری یک قطعه زمین برای ساخت کتابخانه در گنبد شده بود.

وی بابیان اینکه اعضای شورای شهر گنبدکاووس و شهردار با نظر موافق با این تقاضا موافقت کردند، افزود: هم‌اکنون شهرداری درحال بررسی عرصه‌های موجود در شهر است تا زمین مورد نیاز را در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان قرار دهد.

گنبدکاووس پنج کتابخانه عمومی شامل سه باب در نقاط شهری، یک باب در روستا و یکی کتابخانه مشارکتی در اداره زندان دارد که در مجموع چهار هزار و ۹۳۴ نفر عضو کتابخانه‌های این شهرستان هستند.

رییس اداره کتابخانه های عمومی گنبدکاووس نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد فرهنگی و بیان برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی (۲۴ تا ۳۰ آبان)، گفت: عضویت در کتابخانه‌های این شهرستان برای اهالی شهر مرزی اینچه برون و روستای کُرند، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بسیجیان فعال و فرزندان شاهد رایگان است.

علیرضا مجاهدی راد، با یادآوری پرداخت ۷۵۰ و ۵۰ میلیون ریال به ترتیب توسط شهرداری گنبدکاووس و اینچه‌برون از محل نیم درصد درآمد صدور پروانه ساختمانی به این نهاد در سال گذشته، افزود: از ابتدای مسال تاکنون شهرداری گنبد ۶۰۰ میلیون ریال به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان واریز کرده است.

همچنین فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین نشست با قدردانی از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با وجود شرایط کرونایی، گفت: معرفی کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست‌های قصه‌گویی و برپایی نمایشگاه آنلاین کتاب از جمله فعالیت‌های این نهاد درسال جاری است.

عبدالقدیر کریمی باتاکید بر پرداخت به‌موقع سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی توسط شهرداری‌های این شهرستان، از شورای شهر گنبدکاووس خواست یک خیابان‌ یا میدان‌ این شهر را به نام کتاب نامگذاری کند.

دراین نشست همچنین حق عضویت سالانه برای اعضای کتابخانه‌ شهید بهشتی گنبدکاووس مبلغ ۵۰ هزار ریال و برای کتابخانه مختومقلی فراغی این شهر نیز مبلغ ۹۰ هزار ریال تعیین شد.

شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مجموع ۲ هزار و ۶۶۴ مترمربع فضای کتابخانه‌ای دارد که مطابق با جمعیت آن به ازای هر هزار نفر، هشت متر و ۸۲ سانتی‌متر مربع سرانه وجود دارد در حالی که میانگین استانی آن حدود ۱۵ متر و میانگین کشوری نیز بالای ۲۳ مترمربع است.

گنبدکاووس با این میزان سرانه فضای کتابخانه‌ای، در میان ۱۴ شهرستان استان گلستان، جایگاه دوازدهم را دارد.

  • منبع خبر : ایرنا