مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: در سال زراعی جاری تعداد ۷۹ مرکز خرید تضمینی گندم برای تحویل محصول از بهره‌برداران این استان آماده فعالیت شده است.

حجت اله صالح المومنین افزود: از این تعداد، ۴۱ مرکز توسط تعاون روستایی، ۳۸ مرکز توسط کارخانجات آرد و بقیه سیلو اعم از بخش دولتی و خصوصی هستند.

به گفته وی ظرفیت خرید تضمینی گندم در استان گلستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و مشکلی از بابت کمبود انبار وجود ندارد.

صالح المومنین از گندمکاران گلستان خواست با توجه به اینکه در زمان آغاز برداشت این محصول با بارش باران طی چند روز اخیر در منطقه مواجه شده‌ایم، ضروری است در برداشت این محصول عجله صورت نگیرد و گندم بدون رطوبت تحویل مراکز خرید تضمینی شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان در خصوص زمان برداشت گندم از کشتزارهای استان هم گفت: کار خرید تضمینی گندم از بهره‌برداران استان با دستور جهادکشاورزی استان به طور رسمی آغاز خواهد شد.

به گفته وی خرید تضمینی گندم از طریق سامانه طراحی شده توسط این سازمان انجام خواهد شد.

صالح المومنین ادامه داد: خرید تضمینی گندم براساس قیمت اعلام توسط دولت ( هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار ریال ) تا اطلاع بعدی صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت تضمینی محصول، باقی مانده آن به حساب بهره‌برداران واریز می‌شود.

در سال زراعی کار خرید تضمینی گندم در ۶ استان کشور از جمله گلستان به سازمان تعاون روستایی کشور واگذار شده است.

پیش‌بینی برداشت ۵۶۰ هزار تُن گندم در گلستان

سرپرست معاونت بهبود تولید گیاهی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به آغاز برداشت گندم از شهرستان ترکمن و آق‌قلا گفت: در سال زراعی جاری به دلیل شدت خشکسالی در گلستان، برداشت گندم از سطح ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت اعم از آبی و دیمزارهای پُربازده استان، ۵۶۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

علی‌اکبر مهقانی نوده افزود: در این بازه زمانی، ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت گندم استان هم به دلیل شدت خشکسالی و کم‌آبی، رشد نکرده است.

اوج برداشت محصول از کشتزارهای گندم استان از خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه می‌یابد.

گندم به صورت خرید تضمینی توسط دولت انجام می‌شود که مسوولان دستگاه‌های مرتبط در گلستان بیش از دو هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین و حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت اعم از بومی و مهاجر از استان‌های دیگر برای برداشت محصول و حمل به سیلو و انبار آماده کرده‌اند.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا