رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر پارسال تاکنون) در مجموع ۱۷۸.۱ میلی‌متر در این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه‌بیابانی باران بارید که ۴۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

منصور فرشاد اظهارداشت: میزان بارش باران در مدت اشاره شده همچنین در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۲۵ ساله در گنبدکاووس هم ۵۳ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون در مناطق شمالی گنبدکاووس (بخش داشلی‌برون) به عنوان یکی از مناطق کم باران شهرستان ۱۱۱.۱ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال قبل ۳۴ درصد بیشتر اما در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۵۰ درصد کمتر بوده است.

فرشاد به حجم بارش‌ها طی ۷۲ ساعت گذشته در گنبدکاووس نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت از ۳.۴ تا ۱۶.۵ میلی‌متر باران در این شهرستان بارید که بیشترین آن مربوط به منطقه موسوم به “چپر قویمه” و کمترین آن در بخش مرزی داشلی برون بود.

به گفته رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس، حجم بارش طی ۷۲ ساعت گذشته در برخی نقاط این شهرستان از جمله “قره کسلخه” ۱۶.۳، “آق آباد” ۱۶، “کاکا” ۱۶.۲، “کرند” هفت، “کلیجه” ۷.۲، “قره ماخر” هشت، “اینچه‌برون” ۶.۶، “خیرخوجه” ۶.۵، “آی تمر” ۱۲.۵ میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: میزان بارش در شهر و حومه گنبدکاووس نیز ۱۶.۴ میلی‌متر بوده است.

بارش‌های فعلی باران در گنبدکاووس اگرچه برای محصولات پاییزه مثمرثمر نبود اما باعث خوشحالی کشاورزان برای کشت زراعت تابستانه در این شهرستان شده است.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و با داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم در تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا