مدیرکل شیلات گلستان از پیش بینی تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و کلمه در استان خبر داد.

اسماعیل جباری گفت: امسال ۳۰ میلیون قطعه لارو کپور دریایی بصورت تکثیر کاملاً مصنوعی در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان تولید شده است که این مقدار در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۴ برابر افزایش داشته است.

او افزود: ۱۳ واحد استخر به شیوه نیمه مصنوعی، ضمن تزریق هورمون و لانه گذاری، بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه مولد کپور دریایی معرفی و تکثیر کرده است که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی را در این بخش نشان می‌دهد.

جباری گفت: برای تولید بچه ماهیان کلمه به شیوه نیمه طبیعی در ۱۰ واحد از استخر‌های مرکز، مولدین کلمه پس از لانه گذاری معرفی شده اند.

مدیرکل شیلات گلستان با اعلام آمادگی این مرکز جهت انتقال لارو‌های تولید شده به سایر مراکز استان‌ها گفت: در حال حاضر سه میلیون قطعه لارو کپور دریایی تولید شده در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان به مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید انصاری استان گیلان تحویل انتقال داده شد.

او افزود: پیش بینی تولید بچه ماهیان کلمه در سال جاری بالغ بر ۲۰ میلیون قطعه و همچنین بچه ماهی کپور دریایی حاصل از دو شیوه تکثیر نیمه مصنوعی و مصنوعی تعداد ۳۰ میلیون قطعه است.

مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و شرایط استثنایی در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی، حفظ تنوع زیستی و همچنین افزایش بهره وری تلاش صیادی و ارزش افزوده اقتصادی جامعه صیادی، نقش اساسی و کلیدی را در سواحل شرقی دریای خزر ایفا می‌کند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان