مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از مراجعه ماهانه ۵۰ هزار بیمار به مراکز درمانی این شهرستان خبر داد و گفت: امکانات و زیرساخت‌های قدیمی و مستهلک این مراکز درمانی و برخی محدویت‌های منابع اعتباری و پزشک تخصصی، عمومی و خدماتی، فقط می‌تواند نیاز جمعیت ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس را پاسخ دهد و برای مراجعه همه بیماران شرق گلستان کافی نیست.

فرهاد بدیعی در نشست خبری افزود: ۵۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی گنبدکاووس از اهالی بومی و نیمی دیگر هم از مردمان شرق استان گلستان و برخی استان‌های همجوار هستند.

وی اضافه کرد: پیگیری‌ها برای تسریع در ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس جایگزین ۲ بیمارستان قدیمی «طالقانی و شهدای ۱۲ دی» این شهرستان درحال انجام است و مشکل زمین این مرکز درمانی رفع شده و مراحل نهایی فرایند اداری را طی می‌کند.

بدیعی ادامه داد: تا زمان ساخت و افتتاح بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس، با اقدامات توسعه‌ای و تجهیز امکانات در مراکز درمانی، خدمات به مردم این شهرستان و سایر مراجعه کنندگان درحال انجام است.

وی، راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی، جراحی قلب باز، ام‌آی‌آر (تصویربرداری پزشکی) با تعرفه دولتی، تکمیل و احداث برخی خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت و نیز شروع بکار سطح ۲ خدمات ناباروری در مراکز درمانی گنبدکاووس را از مهمترین اقدامات ۲ سال اخیر در این شهرستان برشمرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین از فعال بودن ۱۰ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: فرسوده و مستهلک بودن آمبولانس‌ها و کمبود پایگاه‌ها از مشکلات این بخش است و برای رفع آن حداقل به ۱۰ دستگاه آمبولانس نو و چند پایگاه اورژانس دیگر نیاز داریم.

بدیعی، توجه به طرح ملی جوانی جمعیت را از دیگر اولویت‌های کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی ذکر کرد و افزود: اگرچه هم اکنون نرخ رشد جمعیت گنبدکاووس ۱.۲۸ درصد و میزان باروی و فرزندآوری ۲.۳۳ فرزند است اما رشد جمعیت در ۱۱ روستا و چهار نقطه شهری این شهرستان مرزی در وضعیت قرمز قرار دارد.

وی با قدردانی از همراهی جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران با مجموعه شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس بالاخص در زمان همه‌گیری کرونا، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در حوزه بیماری‌ها، پیشگیری‌ها و ارتقای سلامت عمومی، اضافه کرد: هم اکنون تنها پنج بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این شهرستان بستری هستند.

بدیعی ادامه داد: اکنون با عادی شدن شرایط کرونا، توجه به بیماری‌های غیرواگیر مانند «دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی» و آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری از آنها بایستی در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم در این نشست با تبریک در پیش بودن هفته دولت، از آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه حوزه بهداشت و درمان شامل سه مرکز خدمات جامع سلامت در ۲ روستای «خیرخوجه علیا و حالی آخوند» و شهر گنبدکاووس و نیز پایگاه بهداشت محله «چای بویین» خبر داد و گفت: برای اجرای این چهار پروژه افزون بر ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی پیش‌بینی شده است.

عبدالرحیم پالیده افزود: ۱۱۱ خانه بهداشت روستایی، ۲۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و ۱۷ پایگاه بهداشت شهری در گنبدکاووس فعال بوده و به مردم این شهرستان خدمات ارائه می‌کنند.

پالیده اضافه کرد: در خانه‌های بهداشت بهورزان، در پایگاه‌های بهداشت شهری یک ماما، کارشناس بهداشت و مراقبت مادران باردار و واکسیناسیون نوزادان و در مراکز خدمات جامع سلامت هم یک پزشک، ماما، پرستار، کارشناس بیماری‌ها و بهداشت محیط حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

همچنین در این نشست روسای بیمارستان های شهید مطهری، طالقانی، شهدای ۱۲ دی و پیامبر اعظم (ص)، رییس مجتمع آموزش عالی و رییس مجمع خیرین سلامت گنبدکاووس هم به ارائه گزارش از اقدامات و خدمات ارائه انجام شده درحوزه فعالیت خویش پرداختند.

پیگیری راه‌اندازی اتاق عمل ویژه اطفال و بخش شیمی درمانی کودکان در بیمارستان طالقانی که سالانه به ۲۰۰ هزار نفر بیمار سرپایی و ۳۵ هزار بیمار بستری خدمات ارائه می‌کند، انجام سالانه ۲۵ هزار عمل جراحی و ارائه خدمات سرپایی به ۴۸ هزار نفر و نیز راه‌اندازی ۲ بخش فیزیوتراپی و ام آی آر با تعرفه دولتی در بیمارستان شهید مطهری، پیگیری ایجاد و تجهیز بخش‌های ویژه نوزادان و مادران باردار در بیمارستان شهدای ۱۲ دی و راه‌اندازی بخش درمان ناباروری سطح ۲ و در آینده ای نزدیک سطح سه در این مرکز درمانی، نیاز مجتمع عالی سلامت به فضای ساختمانی جدید و زمین برای احداث ساختمان و نیز آمادگی مجمع خیرین سلامت گنبدکاووس برای خرید ۲۰ هکتار زمین برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی و راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی با هزینه ۸۰ میلیارد ریال از مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست بود.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان واقع است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا