معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: سهم هر شهروند استان از محل اعتبارات هزینه‌شده برای طرح‌های عمرانی و اقتصادی قابل افتتاح در دهه فجر امسال و یا هزینه‌ پیش‌بینی شده برای پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها در این ایام آغاز خواهد شد ۳۸ میلیون ریال است.

سیدمهدی مهیایی روز شنبه در مراسم متمرکز افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های دهه فجر شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزود: در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۶ هزار و ۵۹۷ پروژه عمرانی، خدماتی، اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا با اعتبار ۷ هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان در استان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی بابیان اینکه با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های دهه فجر گلستان برای ۸ هزار و ۸۴۰ نفر از جوانان و افراد جویای کار فرصت شغلی ایجاد می‌شود، اضافه کرد: سهم هر یک از اهالی مراوه‌تپه از پروژه‌های دهه فجر امسال استان، ۴۲ میلیون ریال و ۱۰ درصد بیشتر از میانگین استانی است و نشان از اهتمام دولت سیزدهم و مدیران گلستان به مناطق کمتر توسعه‌یافته از جمله این شهرستان مرزی دارد.

مهیایی، گلستان را به لحاظ داشتن ظرفیت‌های خوب دربخش‌های گوناگون جزو ۱۰ استان برتر کشور و به لحاظ شاخص‌های توسعه جزو ۱۰ استان آخر دانست و بیان داشت: سرانه درآمدی اهالی گلستان نصف میانگین کشوری است و از نظر شاخص‌های فقر نیز جزو چهار استان اول کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و برون رفت از این وضعیت نامناسب اقتصادی و توسعه‌ای، نیاز به برنامه و تزریق اعتبارات ویژه داریم که براین اساس سند چشم انداز گلستان تا افق ۱۴۰۴ در ۳۱ بخش از جمله کشاورزی و گردشگری تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: درحوزه استفاده از منابع عمومی، دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم اقدامات خوبی در استان صورت گرفته که پیش بینی افزون بر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی در سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهوری به گلستان برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ بخشی از این اقدامات است.

مهیایی از تخصیص ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به گلستان خبر داد و افزود: از اعتبارات مصوب سفر ۱۲ هزار میلیارد تومان آن عمرانی است که رشد ۱۸ برابری داشته و جزو ۱۰ استان برتر در اعتبارات این حوزه هستیم.

وی، اجرا پروژه‌هایی در حوزه آبرسانی و رفع تنش آبی از جمله آبرسانی به ۴۳۲ روستا، تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت و شیرین سازی آب دریا، علاج بخشی خلیج گرگان، توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد و لایروبی رودخانه‌ها را از مهمترین پروژه‌های مورد توجه دولت سیزدهم در سفر به گلستان برشمرد و اضافه کرد: بازکردن گره پتروشیمی گلستان هم پس از ۱۷ سال با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی از دیگر اقدامات دولت است.

به گفته مهیایی، مراسم شروع به‌کار عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان فروردین سال آینده با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان همچنین از درآمد هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی ۳۵ شهرداری این استان در ۱۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: کسب این میزان درآمد ۸۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است ضمن اینکه دولت سیزدهم درسال جاری ۱۰ هزار تن قیر رایگان به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان، هفت ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری‌های استان داده است.

وی افزود: دولت همچنین طی ۱۰ ماه گذشته ۱۰ دستگاه خودروی حمل پسماند و هفت دستگاه خودروی آتش نشانی رایگان به همراه ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به دهیاری‌های مناطق روستایی گلستان داده است ضمن اینکه در دهه فجر امسال ۴۷۲ پروژه عمرانی در مقایس کوچک و متوسط با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان در مناطق روستایی استان افتتاح می‌شود.

فرماندار مراوه تپه هم در این مراسم با تبریک دهه فجر چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با اهتمام جدی دولت سیزدهم و استاندار و مدیران گلستان در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش شاخص‌های زیرساختی این شهرستان کمترتوسعه یافته و رساندن آن به میانگین کشوری، امروز و در این ایام فرخنده، ۶۱۴ پروژه عمرانی، خدماتی، اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا با اعتباری بالغ بر ۲۷۹ میلیارد تومان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

لقمان قربانی افزود: با افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی طرح‌های دهه فجر امسال مراوه‌تپه که ۱۴۲ پروژه آن عمرانی و خدماتی ۴۷۲ طرح آن نیز اقتصادی، تولیدی و اشتغالزا است، ۵۱ هزار و ۹۱۷ نفر از مزایای آن برخوردار شده و برای ۵۶۵ نفر از جوانان و افراد جویای کار این شهرستان فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع طرح‌های دهه فجر امسال مراوه‌تپه ۱۴۲ پروژه آن عمرانی و خدماتی با اعتبار کل ۲۰۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان و ۴۷۲ طرح آن هم اقتصادی و تولیدی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۸ میلیارد تومان است.

به گفته قربانی، فقط ۱۳ پروژه عمرانی و خدماتی با اعتبار پیش بینی شده ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و ۶ طرح اقتصادی و تولیدی با سرمایه‌گذاری پیش بینی شده ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در دهه فجر امسال در مراوه‌تپه کلنگ زنی می‌شود.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین بابیان اینکه طرح‌های افتتاحی و کلنگ زنی این شهرستان در دهه فجر امسال دربخش‌های گوناگون از جمله “آموزشی، خدماتی، آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، راه‌های ارتباطی، مسکن، منابع طبیعی و آبخیزداری، تعاونی، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و نیز آسفالت معابر شهری و روستایی” می‌باشد، گفت: این پروژه‌ها توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده یا خواهند شد.

وی افزود: بیشترین اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های افتتاحی یا کلنگ زنی مراوه‌تپه در دهه فجر مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با افزون بر ۸۰ میلیارد تومان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ۲۵ میلیارد تومان، آب و فاضلاب با ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، شبکه بهداشت و درمان با ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، مخابرات با ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و منابع طبیعی و آبخیزداری با افزون بر ۱۱ میلیارد تومان است.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان، حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۱۰ روستا در گستره سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت سکونت دارند.