چندسالی است که رهبر معظم انقلاب اقتصاد و تولید را سرلوحه شعارهای سال قرار داده و به نوعی توجه به این مسائل را در رفع مشکلات اقتصادی و کاهش تحریم‌ها را مهم می‌داند، یک شهروند گنبدی با پشتکار خود ثابت کرد که کارهای به ظاهر نشدنی قابل اجرا است.

به گزارش پایگاه اخبار گنبد به نقل از خبرگزاری فارس اینبار در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اشتغال «قاسم استیری» بسیجی کارآفرین، عضو شورای هیئت‌های مذهبی و عضو هیئت فاطمیون پیشرو شده و در فضای کوچک پشت بام خود «جهش تولید را با کشت زعفران، تولید عسل طبیعی و پرورش ماکیان محقق کرده تا بار دیگر اثبات کند جوان ایرانی می‌تواند.
قاسم استیری درباره پروژه‌های تولیدی و اشتغال پایدار خود اظهار کرد: امسال با توجه به شعار سال توسط مقام معظم رهبری هیئت فاطمیون جلساتی را برگزار کرد تا بتواند در کنار فعالیت‌های مذهبی و عزاداری خود تولید و اشتغال را هر چند در وسعت کم و محدود عملی کند.

وی تصریح کرد: در این راستا و با تشکیل جلسات متعدد کارگروه جهش تولید و کارآفرینی شکل گرفت تا نهضت تولید و کارآفرینی مجموعه فاطمیون گسترش پیدا کند که در آن چند طرح کارآفرینی در حوزه گلخانه‌ای، پرورش زنبور عسل و تولید عسل طبیعی مورد توجه قرار گرفت.

* افراد مسوول و متخصص همگی کشت زعفران گلخانه‌ای و پرورش زنبور عسل در محیط شهری گنبدکاووس را غیرممکن دانستند/  باپشتکار و برای تحقق منویات مقام معظم رهبری پرورش زنبور عسل و کشت زعفران در فضای گلخانه‌ای را عملی کردم
استیری با بیان اینکه با مشورت‌های گوناگون با افراد مسوول و متخصص همگی کشت زعفران گلخانه‌ای و پرورش زنبور عسل در محیط شهری گنبدکاووس را غیرممکن دانستند، خاطرنشان کرد: در اوائل تشکیل کارگروه و ارائه طرح‌ها همه با تردید و شک به این طرح‌ها نگاه می‌کردند و آن را در محیط شهری مانند فضای خانه و پشت‌بام غیرعملی می‌دانستند.
وی گفت: در اقدام نخست برای پایلوت و اثبات تولید در فضاهای محدود در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب  تصمیم گرفتم با سرمایه‌گذاری شخصی پروژه‌های پرورش زنبور عسل و کشت زعفران در فضای گلخانه  را در پشت بام منزل خود در فضای حدود ۲۰۰ مترمربع عملی کنم.

کشت زعفران گلخانه‌ای شهروند گنبدی/ تولید عسل طبیعی در محیط شهری گنبد

 

کشت زعفران گلخانه‌ای شهروند گنبدی/ تولید عسل طبیعی در محیط شهری گنبد

عضو شورای هیئت مذهبی گنبدکاووس ابراز کرد: از اردیبهشت امسال آغاز به کار کرده و فضای گلخانه را در فضای ۵۰ متر مربع احداث کردم، این گلخانه چند منظوره بوده و بعد از برداشت زعفران به پرورش قارچ پرداخته تا از این فضا نهایت استفاده شود.
وی بیان کرد: در نخستین سال کشت زعفران به روش هوازی مقدار ۷۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران را کشت کردم که این روش نیاز به کود، خاک و دیگر نهاده‌های کشاورزی نداشته و به لحاظ هزینه بسیار به صرفه است.
استیری درباره تولید و برداشت زعفران به روش گلخانه‌ای گفت: در سال نخست کشت زعفران برعکس کشت خاکی این محصول پیش‌بینی می‌شود یک دوم تا یک سوم هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن به دست آید و امسال تولید زعفران خشک از این روش در سال نخست حدود ۵۰۰ گرم است.
کارمند اتاق اصناف گنبدکاووس افزود: بنده فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه تولید و اشتغال خود قرار دادم و بدون انتظار هیچ کمک و مساعدتی از طرف شخصی یا دستگاه اجرایی اقدام به این کار کرده تا بتوانم به اندازه توان خود شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب در راستای جهش تولید را عملی کنم.
وی در زمینه پرورش زنبور عسل تصریح کرد: پرورش زنبور عسل را در فضای ۸۰ مترمربع و  با دو تا سه کندو شروع کرده و بعد از چند ماه این میزان را به حدود ۱۲ کندو رساندم که تاکنون از این راه ۶۰ کیلوگرم عسل طبیعی تولید شده است.
عضو هیئت فاطمیون گنبدکاووس گفت: هدف بنده از این کار توجه به شعار «هر خانه یک کارخانه» در راستای  اشتغال پایدار برای زنان سرپرست خانوار و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با کمترین سرمایه‌گذاری و بهترین درآمد در فضای خانگی است.

 

کشت زعفران گلخانه‌ای شهروند گنبدی/ تولید عسل طبیعی در محیط شهری گنبد

* آمادگی کامل برای ارائه مشاوره و راهنمایی به شهروندان برای ایجاد چنین تولیداتی در فضای محدود و خانگی دارم
وی ادامه داد: خوشبختانه با بازدیدهایی که مسوولان استانی و شهرستانی انجام دادند این طرح‌ها مورد استقبال قرار گرفته و امید است که با حمایت آنها بتوانیم تولید این پروژه‌ها را افزایش دهیم.

کشت زعفران گلخانه‌ای شهروند گنبدی/ تولید عسل طبیعی در محیط شهری گنبد

 

کشت زعفران گلخانه‌ای شهروند گنبدی/ تولید عسل طبیعی در محیط شهری گنبد

استیری با اشاره به پرورش ماکیان در فضای ۱۵ مترمربع در کنار این دو طرح اشتغالزایی و تولید خود گفت: در زمان شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد این‌گونه طرح‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال برای اعضای خانواده سبب نشاط و شادابی در روحیه آنها شده و انگیزه آنها را در تولید داخلی افزایش می‌دهد.
وی بیان کرد: بنده آمادگی کامل برای ارائه مشاوره و راهنمایی به شهروندان برای ایجاد چنین تولیداتی در فضای محدود و خانگی داشته و در راستای آموزش‌های اولیه نیز آماده همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی موردنظر دارم.

  • منبع خبر : فارس