فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال ۲ هزار و ۱۳۸ اصله درخت جنگلی قطع‌شده توسط متخلفان در استان کشف شد که در مقایسه با هزار و ۸۹۴ اصله درخت سال گذشته، ۱۲ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ عیسی گلبینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در مجموع ۳۳۸ فقره پرونده کشف چوب قاچاق و ۳۳۴ پرونده کشف درختان قطع شده جنگلی در گلستان تشکیل شد که در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۲۳ درصد و ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: میزان چوب قاچاق کشف شده امسال هم هزار و ۲۹ اصله بود که در مقایسه با سال گذشته ۶۵ درصد کاهش داشت اما در بحث میزان حجم درختان قطع شده آمار استان گلستان با ۱۲ درصد افزایش روبرو بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: همچنین در این مدت ۲۸ هکتار عرصه جنگلی، ۲۷ هزار متر مربع عرصه ساحلی و ۳۴ هکتار مرتع از متخلفان در استان پس گرفته و به منابع ملی بازگردانده شد.

سرهنگ گلبینی ادامه داد: امسال تعداد نیروهای یگان حفاظتی گلستان افزایش نداشته است و ۵۰۰ نفر به طور شیفتی و شبانه روز در حال تلاش برای مقابله با تعرض افراد سودجو به عرصه ملی و ارائه اقدامات حفاظتی و کنترل و پیشگیری از حریق هستند با این وجود راه‌های ورود به عرصه‌های طبیعی از مسیرهای انحرافی و فرعی زیاد است.

دسترسی راحت افراد بومی به عرصه جنگلی

وی یکی از مهمترین دلایل قاچاق چوب در استان‌های شمالی کشور از جمله گلستان را وضعیت اقتصادی مردم بومی و دسترسی راحت افراد ساکن در حاشیه عرصه‌های جنگلی به درختان دانست و گفت: چوب قاچاق این روزها دیگر با کامیون و وانت حمل نمی‌شود و افراد بومی با پر کردن صندوق عقب خودرو و یا خورجین موتورسیکلت‌، اقدام به جمع آوری و فروش چوب‌های جنگلی به عنوان راحت‌ترین راه برای رسیدن به پول نقد می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: مردم برای گردش و تفریح با استفاده از خودروهای خود وارد عرصه‌های جنگلی می‌شوند و امکان بازدید از تمام این خودرو در هنگام خروج وجود ندارد و این بهانه خوبی برای افراد فرصت طلب است که با استفاده از اره‌های کوچک درختان را قطع و به قطعات ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متری برش زده و داخل خودروها جاساز می‌کنند.

سرهنگ گلبینی بدون ذکر تعداد مراکز دپو چوب، گفت: بیش از نیمی از مراکز دپو چوب به صورت غیر قانونی در گلستان فعالیت دارند و چوب‌های عرصه شده توسط قاچاقچیان خُرد را به اسم چوب درختان باغی با قیمت هر کیلو حدود ۲۵ هزار ریال خریداری و در مسیر حمل به کارگاه‌ها و کارخانجات مرتبط قرار می‌دهند.

قطع درختان جنگلی در گلستان ۱۲ درصد افزایش یافت

وی افزود: چند سالی است که طرح تنفس جنگل در حال اجراست و این مساله باعث افزایش تعداد درختان شکسته و افت زده در جنگل‌ها شده و مشاهده این وضعیت باعث وسوسه خیلی از افراد برای جمع‌آوری آنها برای مصرف شخصی و یا فروش می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: علاوه بر این در زمانی که طرح بهره برداری از جنگل‌ها فعال بود تعداد زیادی از مراکز دپو و حمل چوب و کارگاه‌های چوب بری راه اندازی شد که با اجرای طرح تنفس جنگل فکری برای آینده آنها صورت نگرفت در نتیجه تقاضا برای خرید چوب در بازار زیاد اما عرضه کم است.

سرهنگ گلبینی مهمترین راهکار مقابله با قاچاق چوب در شرایط فعلی را ثبت هرگونه فعالیت در بحث خرید، حمل و فروش درختان جنگلی و باغی در سامانه چوب سازمان منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: متاسفانه نبود تکلیف قانونی برای ثبت خرید، حمل و فروش درختان باغی در سامانه شرایط را برای جولان سودجویان فراهم کرده است.

وی قاچاق چوب را مهمترین اولویت نشست‌های کمیسیون مبارزه با قاچاق استانداری و نشست با پلیس امنیت برشمرد و اظهارداشت: اعضای کمیسیون قاچاق کالا استانی و شهرستانی هر ماه از کارگاه‌های نجاری و مراکز دپو چوب به صورت سرزده بازدید دارند و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن گلوگاه‌های جابجایی چوب قاچاق در جنگل‌های هیرکانی در سال گذشته شناسایی و امسال سطح حفاظت در این مناطق افزایش یافته است.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا