مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: در سال زراعی جاری تعاون روستایی این استان به دلیل وجود خشکسالی، فقط دو هزار تُن محصول جو تولیدی کشاورزان را به صورت توافقی خرید کرده است.

حجت‌الله صالح‌المومنین روز سه‌شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای خرید جو مازاد بر نیاز کشاورزان استان، سه مرکز خرید توافقی در بندرترکمن، علی‌آبادکتول و گرگان توسط این مدیریت دایر شده بود.

به گفته وی جو تحویلی کشاورزان استان به مراکز خرید توافقی این مدیریت به ازای هر کیلوگرم بین ۱۰۵ هزار تا ۱۱۲ هزار ریال توسط کارشناسان مستقر قیمت‌گذاری شده که بهای آن از محل منابع مالی در اختیار پرداخت می‌شود.

مطابق داده آماری معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان، خشکسالی سال زراعی جاری به ۸۰ درصد از ۸۸ هزار هکتار سطح زیر کشت جو این استان خسارت وارد کرده و از سطح قابل برداشت فقط ۴۵ هزار تُن محصول تولید شد.

همچنین به گفته مسؤولان بخش کشاورزی گلستان، به دلیل پایین بودن تعیین قیمت خرید تضمینی جو در سال زراعی جاری توسط دولت، مراکز خرید تضمینی در این استان فعال نشد.

دولت امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم جو بدون پوشینه را ۶۷ هزار و ۸۰۰ ریال تعیین کرده است.

استان گلستان دارای ۲۲۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی است که حدود ۵۰ هزار نفر از این بهره‌برداران در حوزه دامپروری اشتغال دارند.

این استان شمالی که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی بوده، یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین وجود دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا