نمایش یک روزه هنرهای دستی دختران دهه نودی گنبدکاووس و مادران در آستانه میلاد حضرت معصومه(س) صحنه زیبایی از میدان‌داری و پویایی همیشگی دختران دیروز و امروز را به تصویر کشید.

ذات تمام بانوان با هنر و تولیدات دستی پیوندی عمیق به بلندای تاریخ خورده اما شکوفاشدن این استعداد خدادادی به حمایت و تشویق نیاز دارد که برپایی نمایشگاه فروش هنرهای دستی و بومی با عنوان “دختران سرزمین من” فرصت خوبی برای معرفی گوشه‌ای از توانمندی مادران فردا را فراهم کرد.

مادران حاضر در این برنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شور و هیجان همراه با تکاپوی دختران خود در معرفی هنر دستشان از سفالگری، میناکاری، شمع‌سازی و شیرینی‌ پزی و تنقلات خانگی تا گلدوزی و تکه دوزی‌ که روزها و هفته‌ها برای ساخت آنها زحمت کشیدند را انگیزه‌ خوبی برای حضور بیشتر خود و سایر دختران دیروز و امروز ایران زمین در فعالیت‌ها اجتماعی و بازار کسب و کار می‌دانند.

به اعتقاد این مادران که به طور عمده در خانه فعالیت‌های هنری از جمله خیاطی، گلدوزی و شیرینی پزی انجام می‌دهند، اگر در دوران کودکی شرایط بهتری برای فراگیری رشته‌های مختلف هنری و همچنین معرفی آثار هنردستشان در فضاهایی خارج از خانه فراهم می‌شد امروز ممکن بود هر کدام‌شان به عنوان یک بانوی کارآفرین در اجتماع مشغول فعالیت باشند.

 

کودکان پول حاصل زحمت خود را با لذت خرج می‌کنند

یسنا سادات عزیززاده که به همراه مادرش سیده زهرا رافعی در نمایشگاه امروز حضور داشت، گفت: وقتی کانون پرورشی به ما اعلام کرد که می‌توانیم کارهای دستی خود را به صورت نمایشگاهی عرضه کنیم خیلی خوشحال شدم و با کمک مادرم مقداری شیرینی و لواشک در کنار کیف‌های قلاب بافی آماده کردم.

وی افزود: امروز خیلی از دوستان خود را در نمایشگاه دیدم که مانند من آثار دستی‌شان را برای فروش آورده بودند که باعث خوشحالی‌ام شد و دوست دارم در خانه چیزهای مختلف دیگری درست و برای فروش عرضه کنم چون خرج کردن پولی که حاصل زحمت خودم باشد خیلی با ارزش و لذت بخش است.

مادر وی هم اجرای برنامه‌های این چنینی را در افزایش آشنایی کودکان و نوجوانان با بازار کسب و کار و ارتقای مهارت ارتباطات اجتماعی در آنان موثر دانست و گفت: ما هم اگر از کودکی این برنامه‌های را داشتیم امروز شاید می‌توانستیم در کنار خانه داری به عنوان یک خانم شاغل و کارآفرین شناخته شویم.

وی با اشاره به برنامه‌های متعدد اجرایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از جمله ختم جزء ۳۰ قرآن مجید در ماه رمضان، بیان کرد: اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و علمی در این مراکز به استعدادیابی کودکان کمک بسیار خوبی می‌کند.

 

کاهش استفاده از گوشی در کودکان به واسطه فعالیت‌های هنری

فهمیه سادات هاشم آبادی مادر سیده کوثر سجادی هم که مشغول فروش تعدادی از آثار نمدی از کیف پول تا جاموبایلی و رومیزی‌های تکه دوزی بود، گفت: از کودکی در خانه خیاطی و گلدوزی می‌کردم و تابلو فرش می‌بافتم و تلاش می‌کنم این هنرها را به دخترم آموزش دهم و بهترین حس را زمانی دارم که دخترم با عشق و علاقه به دستانم هنگام دوخت و دوز نگاه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شغل فقط نباید کار اداری و پشت میزنشینی باشد، بیان کرد: شناسایی استعداد کودکان و نوجوانان از همان سنین ابتدایی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای انتخاب بهترین مسیر برای زندگی آنان در بزرگسالی باشد.

وی افزود: دخترم از زمانی که به فعالیت‌های هنری علاقمند شده و در ساعات بیکاری با دیدن پارچه‌های اضافه و یا تیکه‌های نمد با شور و شوق مشغول درست کردن کاردستی می‌شود و دیگر کمتر به سمت استفاده از تلفن همراه و تبلت می‌رود.

نمایشگاه استعدادپروری برای دختران هنرمند گنبدی که می‌خواهند کارآفرینی کنند

حضور در نمایشگاه‌ها افزایش دهنده اعتماد به نفس کودکان

لیلا محمدی مادر زهرا سادات میرزایی هم معتقد است: تولید آثار دستی و عرضه آنها در نمایشگاه‌ حتی در جمع‌های کوچک مانند مراسم امروز باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان برای حضور بهتر در اجتماع می‌شود و از نظر اقتصادی هم فکر آنان را بازتر می‌کند.

وی گفت: من به عنوان یک مادر در خانه نقاشی و خیاطی انجام می‌دهم اما هیچ وقت به فکر فروش تولیدات خود نبودم اما امیدواریم با تجربه‌ای که دخترم از کودکی با حضور در برنامه‌های اینگونه به‌دست می‌آورد در بزرگسالی بتواند به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق شناخته شود.

نازنین زهرا حاجتی ۱۳ ساله که مشغول فروش تولیدات میناکاری بود هم بیان کرد: دختران باید کارهای متعددی را در کنار درس خواندن یاد بگیرند که یکی از آنها فعالیت‌های هنری است و از چند سال قبل که مادرم میناکاری را یاد گرفت من هم علاقمند به این رشته شدم.

وی افزود: در کنار ساخت آثار میناکاری، فیلم‌های مختلفی از تولیدات خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارم و علاوه بر عرضه حضوری بخشی از محصولاتمان را به صورت غیرحضوری به فروش می‌رسانیم.

سمیه فدایی پور مادر وی هم تاثیر حضور کودکان در جمع‌های مختلف از جمله برنامه‌های نمایشگاهی را در شناخت بهتر آنان نسبت به استعدادهایشان موثر دانست و اظهارکرد: کودکان و نوجوانان در کنار فعالیت‌های درسی می‌توانند با یادگیری رشته‌های هنری از همان سنین کم با معنی کسب و کار و تولید آشنا شوند.

 

برپایی نمایشگاه یک روزه “دختران سرزمین من” در ۳۵ غرفه

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ گنبدکاووس گفت:‌ در آستانه میلاد حضرت معصومه(س) پنجمین نمایشگاه فروش هنرهای دستی و بومی با عنوان “دختران سرزمین من” با مشارکت اعضای کانون پرورش فکری در قالب ۳۵ غرفه برگزار شد.

سمیه محمدی افزود: تعدادی از دختران عضو کانون پرورش فکری شماره ۲ گنبدکاووس آثار دستی خود از جمله میناکاری، عروسک‌های بافتنی، سفالگری، شمع‌سازی، نقاشی، محصولات بافتنی، گلدوزی و تکه دوزی را در کنار اقلام خوراکی تهیه شده با همکاری مادرانشان به عنوان دختران دیروز را در این نمایشگاه عرضه کردند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان شناخته می‌شود که بیش از ۲ هزار نفر از کودکان و نوجوانان آن در مراکز کانون پرورش فکری عضویت دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا