معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان فشارخون و کلسترول بالا و دیابت را از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی دانست و گفت: علاوه بر آن نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان فعالیت بدنی نامطلوب دارند و بیش از ۱۷ درصد از آنان انواع مواد دخانی به‌عنوان عامل موثر بروز بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی اظهارکرد: فعالیت بدنی نامطلوب به معنی انجام ندادن ورزش منظم و مستمر در کنار استفاده از مواد دخانی علاوه بر بیماری‌های قلبی در ابتلا به سایر بیماری‌های غیرواگیر هم موثر است.

وی بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ و میر در کشور ایران را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: از حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور نزدیک به ۲۵۰ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

وی ادامه داد: رتبه اول بیماری‌های غیرواگیر کشور مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و سوانح و حوادث ترافیکی، دیابت و سرطان‌ها در مراحل بعدی قرار دارد.

شبیهی افزود: بر اساس نتایج ثبت مرگ سال ۱۴۰۱ در استان گلستان از حدود ۱۲ هزار مرگ ثبت شده، سهم بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی بیش از ۴۰ درصد گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده بیش از ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان مبتلا به پرفشاری خون، ۳۰ درصد مبتلا به کلسترول بالا و ۱۳ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.

وی در رابطه با وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور، گفت: بر اساس نتایج آخرین مطالعه طرح استپس در سال ۱۴۰۰، مشخص شد ۶.۷ درصد شرکت کنندگان بالای ۱۸ سال در این پیمایش طبق خوداظهاری سابقه سکته قلبی داشتند که این میزان در استان ۵.۶ درصد گزارش شده بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: هم اینک غربالگری رایگان سه بیماری مرتبط با سلامت قلب، خطرسنجی بیماری‌های قلبی، غربالگری فشارخون، چربی خون بالا و دیابت، برای جمعیت بالای ۳۰ سال استان در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و گروه هدف با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت به صورت رایگان تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا