استاندار گلستان در دیدار معاون استاندار منگستائو جمهوری قزاقستان گفت: منطقه آزاد «منگستائو» با منطقه آزاد «اینچه‌برون» می‌تواند تسهیل‌گر روابط تجاری و اقتصادی باشد.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان روز شنبه در نشست مشترک با هیات تجاری_اقتصادی استان منگستائو جمهوری قزاقستان اظهارداشت: کشور دوست و برادر جمهوری قزاقستان و استان منگستائو با جمهوری اسلامی و استان گلستان قرابت‌های فرهنگی دیرینه دارد.

وی افزود: در دفاع مقدس شهدایی از قزاق‌ها تقدیم شده است، افزود: توسعه روابط موجب رونق اقتصادی می‌شود خصوصا بعد از سفر رییس جمهور به قزاقستان این روابط بیش از گسترش خواهد داشت.

استاندار گلستان گفت: در استراتژی پیشران استان توسعه تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی مورد توجه است.

زنگانه خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای همسایه را اولویت برنامه‌های خود می‌دانیم خواهرخواندگی گرگان_ اکتائو و گسترش پروازها موجب گسترش تعاملات اقتصادی، فرهنگی، تجاری در حوزه های مختلف می‌شود.

گلستان دروازه آسیای میانه است

وی ادامه داد: گلستان دروازه آسیای میانه است و وجود منطقه آزاد اینچه‌برون و خط آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان زمینه این توسعه را فراهم می‌آورد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه صادرات و واردات ما رو به افزایش است که باید آن را تقویت کنیم، گفت: آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلندمدت هستیم و در این راستا از استاندار «منگستائو» برای حضور در گلستان دعوت می‌کنیم.

زنگانه تاکید کرد: حمایت‌های کنسولی و ارائه روابط دوجانبه و شرایط سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران دوطرفه باید انجام بشود.

وی اضافه کرد: در پیش‌نویس سند کشاورزی که در قزاقستان امضا شد منطقه آزاد اینچه‌برون به عنوان یکی از مناطق هدف مراودات یاد شد.

استاندار گلستان گفت: از مسیر ریلی باید بیش از پیش استفاده کنیم و پیرو آن ارتباط شمال به جنوب را برقرار کنیم.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای پروژه‌های شیلاتی مشترک را آمادگی داریم مباحث علمی را می‌توانیم از ظرفیت مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه منابع طبیعی استفاده کنیم.

استاندار گلستان گفت: پیشنهاد می‌کنم یک سند مشترک بین مراکز علمی و کشاورزی شما با مرکز تحقیقات کشاورزی تبادل بشود.

زنگانه خاطرنشان کرد: علاوه بر تبادل دانشجو در حوزه پزشکی می‌تواند این اقدامات در حوزه دانشگاه منابع طبیعی نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری سلامت مورد نظر ماست، افزود: توجه به کشت فراسرزمینی مورد توجه ماست که در صورت پذیرش شما سرمایه‌گذارانی دارد.

استاندار گلستان گفت: با توجه به ظرفیت نفت و گاز و لجستیک باید ارتباط شما با ما باید تقویت بشود.

زنگانه تصریح کرد: با توجه به حذف روادید امیدواریم گردشگری دوجانبه افزایش یابد.

لازم به ذکر است «قانات قولژانوف» معاون استاندار منگستائو و هیات تجاری و اقتصادی این استان طی سفری ۳ روزه به استان گلستان، از ظرفیت‌های شیلاتی از جمله مجتمع پرورش میگو گمیشان، طرح پرورش ماهی در دریا و مزارع پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و زینتی استان بازدید کرد.

در این سفر، هیاتی تجاری و اقتصادی در قالب مدیران حوزه شیلات، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، بازرگانی، منابع طبیعی، تجارت و مدیران بخش خصوصی کشور قزاقستان، معاون استاندار منگستائو را همراهی کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا