معاون فنی مرکز بهداشت گلستان از شناسایی و ثبت اطلاعات ۱۶۸ بیمار مبتلا به اچ آی وی مثبت در استان خبر داد.

مهدی صداقت گفت: از سال ۷۷ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱، کل موارد شناسایی و ثبت شده مبتلا به اچ آی وی مثبت در استان ۲۸۸ نفر هستند که از این تعداد ۱۶۸ نفر تحت درمان هستند و ۱۲۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

او ادامه داد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ آی وی، تخمین زده می‌شود ۲ هزار و ۸۷۹ نفر در استان مبتلا به عفونت اچ آ‌ی وی باشند.

صداقت می‌گوید: ۹۸ درصد از بیماران تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

او افزود: از این تعداد ۷۸.۳ درصد از کل موارد را مردان و ۲۱.۷ را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد مردان و ۴۰ درصد را زن‌ها تشکیل می‌دهند.

صداقت گفت: گروه سنی مبتلایان در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اند و این نشان می‌دهد الگوی انتقال سنی طی سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

او افزود: علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۷۷ تا کنون به ثبت رسیده اند ۶۴.۵ درصد اعتیاد تزریقی، ۲۵.۱ درصد تماس جنسی، ۳.۷ درصد مادر به کودک و ۱.۰۴ درصد خون و فرآورده‌های خونی بوده است.

صداقت همچنین در مورد ارائه خدمات به این بیماران گفت: خدمات مشاوره‌ای پزشکی و روانشناختی، مراقبت و درمان به افرادی که با اچ‌ای وی زندگی می‌کنند و خانواده‌های آنان و همچنین مراجعین داوطلب درخواست آزمایش اچ‌ای وی به صورت محرمانه و رایگان از طریق مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت نظارت بهداشت ارائه می‌شود.

او درمورد سوالاتی که در تماس‌ها با شماره تلفن ۰۹۶۸۶ پرسیده می‌شود نیز گفت: بیشترین سوالات در مورد راه‌های انتقال بیماری، درمان عفونت اچ‌ای وی، فرق بین عفونت اچ‌ای وی و بیماری ایدز و ارائه خدمات و میزان هزینه‌های درمانی پرسیده می‌شود.

  • منبع خبر : صداوسیما