تصویب ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر استانی دولت برای جبران کمبود زیرساخت‌های درمان گلستان، مشکلات عمده این بخش را برطرف کرد اما مدیران استان تلاش می‌کنند با مولدسازی بیمارستان‌های فرسوده مانند مرکز درمانی پنج آذر گرگان با حدود ۱۰۰ سال قدمت و تامین منابع مالی جدید، تلاش دولت را تکمیل کنند.

به گزارش ایرنا، گلستان ۱۶ بیمارستان دولتی، ۲ بیمارستان تامین اجتماعی، یک بیمارستان متعلق به ارتش و ۶ بیمارستان خصوصی با ۳ هزار و ۵۰۰ تخت درمانی دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ تخت دولتی بوده و سرانه تخت‌های بیمارستانی استان به ازای هر هزار نفر ۱.۵ تخت برآورد می‌شود.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای جبران کمبودهای زیرساختی بخش درمان از جمله در حال ساخت بودن چند بیمارستان با ظرفیت هزار و ۲۰۰ تخت در گمیشان ، رامیان، گالیکش، گرگان و گنبد و نگاه ویژه دولت سیزدهم به بخش درمان و بهداشت گلستان، هنوز شاخص‌های این بخش با وضع مطلوب و آرمانی فاصله دارد.

نهادهای انقلابی مانند بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همچنین خیران سلامت تلاش‌های زیادی برای افزایش سرانه بهداشت و درمان گلستان انجام دادند اما حجم بالای نقدینگی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها،‌ یافتن منابع جدید و پایدار را ضروری کرده است .

یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود مولدسازی سرمایه‌های راکد است .

در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ۱۰ هزار میلیارد ریال برای احداث بیمارستان جایگزین پنج آذر گرگان ، ۳۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی و بهسازی مراکز درمانی، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان گالیکش، ۴ هزار میلیارد ریال برای بیمارستان کودکان گرگان و اعتباراتی برای بیمارستان ۶۴ تختخوابی گمیشان در نظر گرفته شد.

شهر گرگان حدود هزار تخت بیمارستانی دولتی دارد اما به علت مهاجرپذیری این شهر و ساختار جمعیتی رو به رشد آن به مراکز درمانی بیشتری نیاز دارد که با اعتبارات دولتی و نهادهای حاکمیتی و خیرین در حال ساخت است اما برای شتاب دادن به فرآیند تکمیل این مراکز می‌توان به منابع درآمدی ناشی از مولدسازی بیمارستان‌ فرسوده و یا مراکز جامع درمانی شهر و روستاها رجوع کرد

بیمارستان پنج آذر گرگان بیش از ۹۲ سال قدمت دارد.

ضرورت استفاده از سرمایه بخش خصوصی برای مولدسازی

استاندار گلستان گفت: تکمیل زیرساخت‌های بخش سلامت و درمان استان با اتکای صرف به اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و استفاده از سرمایه بخش خصوصی برای مولدسازی این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد.

علی‌محمد زنگانه اظهار داشت: اگر چه دولت در سفر استانی پارسال پرداخت ۱۷ هزار میلیارد ریال در بخش بهداشت و درمان را مصوب کرد اما نیازهای این بخش بیشتر و نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله سرمایه بخش خصوصی است.

وی گفت : شهر گرگان دارای مراکز مستهلک متعددی مانند پنج آذر و طالقانی است که می‌توان همزمان با مراحل ساخت بیمارستان‌های جایگزین به فکر مولد سازی عرصه های فعلی این مراکز باشیم تا از این طریق بخشی از نیازهای مالی ساخت و تکمیل پروژه های درمانی تامین شود.

زنگانه گفت: محدودیت منابع مالی و مخارج جاری دولت طی چند سال گذشته مانع از تحقق کامل بودجه‌های عمرانی و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام و یا نیمه تمام شده که از این رو دولت ناگزیر است با ایجاد منابع مالی جدید، تولید ثروت کند که از جمله آن برون‌سپاری، مکانیزه و کوتاه‌کردن فرآیند کاری نسبت به کاهش بهای تمام شده خدمات دولت است.

وی افزود: یکی از راهکارهای تعیین‌شده برای رسیدن به این هدف یعنی افزایش درآمد و کاهش مخارج، کوچک‌شدن دولت یا همان مولدسازی دارایی یا فروش دارایی‌های مازاد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : برنامه‌های متعددی برای مولدسازی در مراکز و مستغلات دانشگاه طراحی شده تا از این طریق به حداقل‌ها و استانداردهای معمول برسیم.

محمدعلی حدادی اظهار داشت: مستغلات و دارایی زیادی برای فروش و مولدسازی در اختیار نداریم ولی برای تحقق این رویکرد به طور جدی تلاش می‌کنیم اندک عرصه‌ها و تاسیسات غیر قابل استفاده و قابل واگذاری بر اساس برنامه مولدسازی شود.

مشکلی با مولدسازی بیمارستان‌ها نداریم

وی در خصوص بیمارستان پنج آذر گرگان هم گفت : در حال حاضر خدمات درمانی در این مرکز درمانی ارایه می‌شود و در صورت آمادگی سرمایه‌گذاری برای مولدسازی، مشکلی با آن ندایم ولی باید مشروط به ادامه فعالیت خدمت‌رسانی در این مرکز تا زمان آماده‌شدن بیمارستان جایگزین باشد.

به گزارش ایرنا شهر گرگان هم اکنون سه مرکز بیمارستان دولتی دارد.بیمارستان فوق تخصصی ۳۴۰ تختخوابی صیاد شیرازی گرگان دارای بخش زنان، نوزادان، داخلی، قلب و جراحی است و در این بیمارستان تمام اقدامات فوق تخصصی بیماران داخلی مانند فوق تخصص روماتولوژی، کلیه (اپیدمیولوژی)، سرطان، زنان و سایر جراحی‌های سرطان در آنجا انجام می‌شود.

بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پنج آذر گرگان، مرکز اصلی تصادفات و تروما و عمل‌های جراحی مربوط به تصادفات و سانتر اصلی سوختگی است و همچنین جراحی ارتوپدی، مغز و اعصاب، قفسه سینه، کلیه و مجاری ادرار، چشم، گوش و حلق و بینی در آنجا انجام می‌شود.

ساختمان شهید نبوی این مرکز درمانی هم با ۱۵۰ تخت ، مرکز اصلی شیمی درمانی بستری و جراحی‌های عمومی بوده و پذیرش بیماران اورژانسی در آنجا انجام می‌شود.

بیمارستان تخصصی کودکان طالقانی گرگان هم ۱۵۰ تختخواب دارد و ۴۰ پزشک فوق تخصص در زیرشاخه‌های بیماری اطفال در آن فعالیت می‌کنند.

علی اکبر بصیر نیا از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان هم به ایرنا گفت : مجموعه مدیریت شهری گرگان آماده هرگونه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی گلستان بدون هیچ چشمداشت مالی است.

وی گفت: محل فعلی استقرار بیمارستان هایی همچون پنج آذر و طالقانی در متراکم‌ترین محلات ترافیکی گرگان است و این موضوع مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

وی گفت : شورای اسلامی شهر گرگان آمادگی دارد تا در صورت درخواست دانشگاه علوم پزشکی مقوله تغییر کاربری عرصه های بیمارستانی را با حداقل تعرفه‌ها عملیاتی کند تا گامی حداقلی در رساتای ارتقای سلامت شهروندان برداشته شود.

ناصر گرزین رییس شورای شهر گرگان هم از آمادگی پارلمان شهری برای همکاری با دانشکاه علوم پزشکی خبر داد و گفت : با توجه به مباحث پدافند غیر عامل خروج بیمارستان ها از مراکز شهر یک الزام و تکلیف است و ما هم تلاش داریم در این مسیر همراه باشیم .

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا