معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان از اسفند امسال با حضور رئیس جمهور در استان آغاز خواهد شد.

دهنوی در گفتگوی ویژه خبری شبکه گلستان گفت: با آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

او افزود: تفاهم نامه اجرای طرح پتروشیمی گلستان ظهر دیروز سه شنبه ۴ بهمن در تهران و دفتر وزیر امور اقتصادی و دارایی به امضا رسید.

دهنوی می‌گوید: بر اساس این تفاهم نامه استانداری گلستان متعهد می‌شود تمامی فرایند‌ها و اقدامات لازم را از طریق فرابورس برای واگذاری سهام مجتمع پتروشیمی گلستان، پس از افزایش سرمایه در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی تسهیل و تسریع کند.

او ادامه داد: اجرای این طرح اکنون دو مرحله دارد و شامل تائید گزارش توجیهی افزایش سرمایه در بورس و صدور مجوز مجمع عمومی فوق العاده است تا بعد از تصویب در مجمع عمومی افزایش سرمایه در بورس انجام شود و دیگری ایجاد فرآیند‌های لازم و زیر ساخت‌های توسعه صنعت پتروشیمی در گلستان است.

دهنوی می‌گوید: تولیدات پتروشیمی گلستان آمونیاک و اوره خواهد بود و پیش بینی شده تا سالانه ۱.۷ میلیون تولید داشته باشد.
او افزود: این میزان تولید سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص استان را افزایش می‌دهد.

دهنوی افزود: اوره و آمونیاک هیچ وقت در بازار سرمایه قیمت کاهشی نداشته است و با تولید بالغ بر یک میلیون تن اوره در این پتروشیمی می‌توانیم نیاز استان‌های شمالی به این ماده را برطرف کنیم.

او ادامه داد: پتروشیمی گلستان بزرگترین پروژه پتروپالایشگاهی شمال کشور خواهد بود و با توجه به موقعیت جغرافیایی گلستان و قرارگیری در دروازه اورآسیا امیدواریم با راه اندازی عملیات اجرایی مقدمات صنایع پایین دست آن هم در استان فراهم شود.

به گفته دهنوی راه اندازی پتروشیمی گلستان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را به همراه دارد و از آنجایی که ۶۰ درصد محصولات پالایشگاهی کشور به صورت خام فروخته می‌شود با فعال شدن صنایع پایین دست عدد اشتغال به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر هم خواهد رسید.

او ادامه داد: از مردم می‌خواهیم سرمایه خود را حفظ کنند، چون به زودی ارزش خوبی پیدا می‌کند و از طرفی با بلافاصله پس از بازگشایی تابلو به قیمت‌ها توجهی نداشته باشند چراکه با اجرایی شدن این طرح ارزش آن چند برابر می‌شود.

دهنوی گفت: ارزش هر سهام مجتمع پتروشیمی گلستان در حال حاضر ۴۵۷ تومان است و با توجه به راکد ماندن ارزش پول سهامداران از ۱۷ سال گذشته تا کنون تصمیم داریم به سهامداران فعلی تعدادی سهام رایگان هدیه دهیم.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی هم در گفتگوی تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اقدامات مهم پس از سفر رئیس جمهور به گلستان تمرکز بر چند طرح مهم استانی از جمله احیای خلیج گرگان، تامین انرژی نیروگاه علی آباد کتول و پتروشیمی گلستان بود که هر سه طرح در مرحله اجرا قرار گرفتند.

او افزود: موضوع پتروشیمی گلستان سال‌ها بلاتکلیف رها شده و حالا با همراهی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گره‌های آن باز شده است.

خاندوزی ادامه داد: تفاهمنامه‌ای با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس امضا شده و منتظر شکل گیری مجمع عمومی پتروشیمی هستیم تا وارد مرحله اجرای مناقصه شود.

او افزود: موضوع افزایش سرمایه پتروشیمی گلستان در بورس نیازمند مجوز‌هایی بود و از طرف رئیس سازمان بورس قول داده شده تا در کمترین زمان ممکن این مجوز‌ها صادر شود.

خاندوزی می‌گوید: به دنبال این هستیم دربودجه سال آینده استان گلستان در کنار دیگر استان‌های پر ظرفیت، اما کمتر برخوردار که در موضوع اشتغال و درآمد با مشکلاتی مواجه هستند ضریب رشد طرح‌های عمرانی به صورت ویژه دیده شود.

او افزود: هدف از این کار جبران عقب افتادگی‌ها در استان‌های کم برخوردار است تا سطح اشتغال و درآمد درپایان دولت سیزدهم به بالاترین حد خود برسد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان